PSZÁF: a devizahitel-adósok 90 százalékán segíthetnek a fizetéskönnyítő programok
A devizahitel-adósok megsegítését célzó különböző központi programok az ügyfélhitel-állomány akár 90 százalékát érinthetik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) hétfőn megjelent fogyasztóvédelmi kockázati jelentése szerint.
A rögzített árfolyamon történő végtörlesztés hatására 2012. február végéig az előző év szeptember végi hitelállományhoz képest mintegy negyedével csökkent a háztartások jelzálog alapú devizakitettsége – közölte a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete(PSZÁF) hétfőn. A korábbi 5600 milliárd forintnyi deviza-hitelállomány 4200 milliárdos szintre csökkent. A konstrukció csaknem 170 ezer családnak jelentett segítséget, az esetek kétharmadában pedig – ahol önerőből történt a rendezés – végleges megoldást a devizahitel-problémákra.
A PSZÁF szerint fogyasztóvédelmi szempontból különösen fontos a fogyasztók legszélesebb rétege számára elérhető további állami adósságrendező vagy adósságkönnyítő konstrukciók sikeres lebonyolítása, például az árfolyamgát megújított változata. A tájékoztatás szerint ezek a programok 2012 végére a tavaly szeptemberi vonatkozó hitelállomány akár 90 százalékát is érinthetik.
A felügyelet jelentős előrelépésnek tartja a jelzálog-alapú hitelek átlátható árazására vonatkozó szabályok törvényben rögzítését. A teljes hiteldíj-mutató maximalizálása csökkenti az ügyfelek kiszolgáltatottságát, a fizetendő kamatterheket, és kiszámíthatóbb, az ügyfelek számára jobban követhető az árazás. A régebben megkötött szerződések esetében az ügyfelek augusztus végéig kérhetik bankjuknál aktuális szerződésük új árazási szabályok szerinti díjmentes átalakítását – hívja fel a figyelmet a PSZÁF.
Számos fogyasztó problémája, hogy a követeléskezelés fogyasztóvédelmi szempontból nem megfelelően, esetenként hiányosan szabályozott. A PSZÁF ezért 2012 márciusában a követeléskezelésre vonatkozó átfogó szabályozási koncepciót állított össze és juttatott el a jogalkotónak. Ez egyebek közt kiterjed a követeléskezelés kapcsán az intézményektől elvárt magatartási szabályokra az ügyfelekkel történő kapcsolattartás, tájékoztatás során.
A PSZÁF szerint a lakossági betétek, megtakarítások esetében kockázatot jelent a fogyasztók számára, hogy az új termékek egy része kombinált, ezért egyre bonyolultabbá, összetettebbé válnak. Kiemelt jelentőségűnek tartja a PSZÁF, hogy az intézmények körültekintően tájékoztassák az ügyfeleket, különösen a termék összetettségéről, az egyes összetevőkben rejlő kockázatokról és a kapcsolódó költségekről.
A biztosítási szektor esetében tovább tart a unit-linked életbiztosítási termékek térnyerése, ahol szintén kockázatot jelent a termékkonstrukciók bonyolultsága. A PSZÁF hamarosan a unit-linked biztosításokra vonatkozó felügyeleti ajánlás kiadásával kívánja orientálni a biztosítókat, hogy az ügyfelek kiegyensúlyozott tájékoztatása érdekében a legjobb gyakorlatok szerint járjanak el a szerződés megkötését megelőzően, illetve annak tartama alatt.