Az orosz embargó újraszabhatja Európa logisztikai térképét

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) közleményt adott ki arról, hogy milyen hatással van az orosz embargó a szolgáltatók tevékenységére, és konferenciát szervez a lehetőségekre épülő stratégia ismertetésére.

Az Európai Unió és Oroszország közötti szankcióháború legnagyobb vesztesei a jelentős orosz exporttevékenységet végző cégek mellett az őket kiszolgáló logisztikai szolgáltatók. A kár alig egy hónap alatt euró milliókban mérhető. Egy elhúzódó embargós állapot mély és visszafordíthatalan folyamatokat eredményezhet, akár teljesen újraszerveződhetnek az európai ellátási láncok.  Magyarországon azonnal megkeződött az export és a támogató logisztika kiszervezése: nemcsak versenyelőnyhöz jutnak olyan konkurens unión kívüli országok, mint Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina,  vagy éppen Albánia, de hosszú távon jelentős állami bevételkieséssel is számolhat Magyarország.

 

Oroszország 2014. augusztus 7-én teljes embargót vezetett be a marhahús, a sertéshús, a gyümölcs- és zöldségtermékekre, baromfi, hal, sajt, tej, tejtermék Európai Unióból történő behozatalára. A váratlan helyzetre a leggyorsabban és legrugalmasabban a logisztikai szolgáltatók tudnak reagálni: pillanatok alatt átszervezik a kereskedelmi és logisztikai ellátási láncokat. Hamarosan kialakul egy embargót megkerülő logisztika, így ha kerülő úton is, de a magyar termékek egy része vissza tud jutni az orosz piacra. Az átrendeződési folyamat már az augusztus eleji bejelentést követően elindult, az MLSZKSZ információi szerint a hazai gyártók gőzerővel szervezik ki a termelés egy részét az embargó által nem sújtott országokba. Versenyelőnyben vannak azon európai országok, amelyek jelenleg nem tagjai még az Európai Uniónak, illetve azok az Európán kívüli országok, amelyek szoros gazdasági kapcsolatban vannak Oroszországgal.

 

Ilyen villám-átrendeződésre Magyarországon is volt korábban példa. A 2005-ben évközben bevezetett, a behozott áruk után fizetendő azonnali vámfizetés piaci hatását, az akkori kormányzat fél-egy év távlatában szerette volna értékelni és esetlegesen módosítani, ezzel szemben a szakma két hónapra várta a kiértékelést. Az élet mind a két félre rácáfolt, miután a kereskedelmi és logisztikai szolgáltatók két hét alatt kiszervezték az import vámkezelések zömét Magyarországról, nagyon jelentős állami adóbevétel kiesést eredményezve. Az érintett forgalom zöme az óta sem jött vissza hazánkba, holott a Magyar Kormány jelentős erőfeszítéseket tett a visszacsábításuk érdekében. Ha egy áru új piacot, új útirányokat választ, akkor onnan nagyon nehéz, esetenként lehetetlen visszahozni, ezért annak, amit az uniós piacok most elveszítenek a hatása nagyon sokáig fog fájni.

 

Amíg az orosz embargó kapcsán egyik oldalról nehézségek jelentkeznek, ugyanakkor a másik oldalról egyben lehetőségek is nyílnak. Felfuttatható a volt szovjet utódállamokban az elmúlt években létesített Kereskedőházak forgalma és Záhony térsége is felkészíthető, befektetési szempontból vonzóbbá tehető az embargó utáni időszakra. Az MLSZKSZ Záhony térsége versenyképességének fokozására vonatkozó gazdaságfejlesztési programját benyújtotta a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részére, a stratégia részletei az októberi Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián kerül ismertetésre.