Moszkva a fő terjeszkedési célpont

A Cushman & Wakefield által felállított rangsorban, melybe azon városok tartoznak, ahova a cégek leginkább terjeszkednek, idén, immáron második éve Moszkva áll az első helyen. Azon európai cégek száma, akik előreláthatóan az elkövetkező öt évben Moszkva irányába terjeszkednek a tavalyi év során 47-ről 57-re emelkedett.

London, Párizs és Frankfurt továbbra is az üzletileg legkedveltebb három európai város. Amszterdam ebben az évben a tavalyihoz hasonlóan jelentős fejlődésen ment keresztül és a 6.-ról a 4. helyre lépett elő. Berlin szintén jól teljesített és ezzel bekerült a legjobb öt közé, míg a tavalyi évben csupán a 7. helyet foglalta el. Azon vezető cégek száma is megnőtt, akik a közeljövőben-Berlinben szándékoznak terjeszkedni. 23 válaszadó nyilatkozott Berlinről, mint a legkedveltebb terjeszkedési célpont, ami közel a duplája a tavalyi számnak (12). 

 

A 22 éve rendszeresen kiadott “European Cities Monitor” kutatás az 501 legnagyobb európai vállalat döntéshozóival készített interjúkon alapszik. Magában foglalja az üzletileg legkedvezőbbként nyilvántartott, valamint a terjeszkedés szempontjából legkedveltebb európai városokat. Ezen felül, 36 várost rangsorol életminőség, a főbb piacok elérhetősége, a rendelkezésre álló képzett munkaerő, az irodabérleti díjak, telekommunikáció és a közlekedési összekötő pontok szempontjából.

Az üzleti lehetőségek szempontjából legkedveltebb 10 város

Helyezés 2011(2010)

Város

1.  (1)

London

2.  (2)

Párizs

3.  (3)

Frankfurt

4.  (6)

Amszterdam

5.  (7)

Berlin

6.  (5)

Barcelona

7.  (8)

Madrid

8.  (4)

Brüsszel

9.  (9)

München

10.  (13)

Zürich

 

Amellett, hogy Moszkva vezet azon városok rangsorában, ahová a legtöbb cég vágyik terjeszkedni, 2010-ben a környező piacok könnyű elérésének tekintetében is előrelépett a listán, a 19.-ről a 11. helyre. Tim Millarda Cushman & Wakefield Orosz irodájának ügyvezető igazgatója elmondta: “Továbbra is Moszkva maradt a legvágyottabb terjeszkedési célpont Európában és az üzleti növekedés tekintetében több, mint kétszer olyan fontos, mint a második helyezett. Ennek oka a vásárlóerő jelentős növekedése, melyet várhatóan az alacsony vásárlói tőke, a B2B üzletkötések elterjedése és a Moszkván és Szentpéterváron kívüli vidéki városokban rejlő potenciál is befolyásol majd.” “Ezen aktivitásokat a jelentős GDP növekedés, a folyamatosan magas olaj és gázárak, valamint a nagyon kedvező mennyiségű külföldi valuta tartalék is alátámasztják. Ez az üzleti növekedés idézi majd elő a következő ingatlanpiaci hullámot és a bevételek növekedéséből valamint a tőkegyarapodásból kiemelkedő pénzkereseti lehetőséget biztosít a befektetőknek.” Németországnak minden más országnál több városa került a legjobb 10 közé, Frankfurt a harmadik, Berlin a negyedik és München a kilencedik helyen áll.

 

Martin Brühla Cushman & Wakefield németországi irodájának ügyvezetője hozzáfűzte: “Az elmúlt három évben több együttható vezetett Berlin fellendüléséhez és az idei kiemelkedő helyezéséhez. Berlin egy élénk város, kulturális infrastruktúrájának nincs párja Németországban. Az operáktól a legjobb színházakig, fesztiválokig és galériákig, itt minden megtalálható. A város tanulmányi szempontból, az egyetemeivel és főiskoláival legalább ilyen kiemelkedő.” „Ezt támasztja alá továbbá a relatív ‘bérlőbarát’ lakáspiac, és ez nem csak a média és a kreatív üzletágak számára húzóerő, hanem általánosságban a fiatalok és képzett emberek számára, a világ minden tájáról. Nagyon fontos tényező a lokáció! Berlin vonzó irodabérbeadási kondíciókat kínál, hiszen a város rendkívül jó üzleti promócióival és globális nagyvállalatok jelenlétével büszkélkedhet, akik várhatóan továbbra is érdeklődnek majd a város iránt.”  A terjeszkedési szempontból rangsorolt városok listájában a legnagyobb előrelépést Bukarest tette, mely a 35. helyről a 27. helyre lépett elő. 

 

Andrei Birsana Cushman & Wakefield romániai irodájának irodabérbeadási vezetője elmondta: “Bukarest kiemelkedő minőségű irodaházakat és vonzó pénzügyi kondíciókat kínál. Ezek azon vállaltok számára fontos tényezők, akik új irodaterületet keresnek vagy költözni óhajtanak városon belül. Bukarest infrastruktúrája sokat fejlődött az elmúlt időszakban és további fejlesztéseket terveznek. Ez évről évre könnyebb elérést biztosít majd a cégek számára. A csökkentett árak, a minőség és a kínálat teszi Bukarestet egyre vonzóbbá a vállalatok számára.”

 

Jan Willem Bastijn, a Cushman & Wakefield amszterdami irodájának ügyvezetője a következőket fűzte hozzá: “A bizonytalan gazdasági helyzet ellenére a nemzetközi nagyvállalatok terjeszkedés szempontjából továbbra is vonzó és stabil üzleti helyszínként tartják számon Amszterdamot. Amszterdam két helyezést lépett elő a rangsorban a 6.-ról a 4. helyre, leginkább a város által kínált erős alapoknak köszönhetően, mint például a változatos bérlői piac, a kiegyensúlyozott politikai helyzet és a nemzetközi orientáció.” “Globálisan nézve az eredményeket, azok az első három helyezett város közötti rés szűkülését mutatják. London, Párizs és Frankfurt 1990 óta benne vannak a legjobb háromban, de olyan városok, mint Amszterdam és Berlin legalább olyan vonzónak számítanak, mint Frankfurt.”

 

A 12 kategóriából 6 esetében, London áll a lista első helyén, melyek a más piacok könnyű elérése, a vásárlók vagy ügyfelek, az elérhető képzett munkaerő, a Londont más piacokkal összekötő közlekedési csomópontok, a telekommunikáció minősége, a beszélt nyelvek és a belföldi közlekedés. A város nem ért el azonban jó helyezést a munkaerő és az irodaterületek árának szempontjából, valamint a légszennyezettség mértékét tekintve.

 

James Young a Cushman & Wakefield London Group vezetője elmondta: “Az elmúlt néhány évben a gazdasági nehézségek ellenére London megtartotta az elsődleges üzleti és pénzügyi csomópont pozícióját Európában, de a város nem támaszkodhat teljes mértékben az elért sikereire.”

 

„Mind a helyi, mind a központi kormánynak biztosítania kell a vonzó üzleti környezetet az összes szektor számára. A legfontosabb ezek közül a jelenlegi szabályozási és adózási nyomás ellenére, a pénzügyi és bankszektor. London sikere azon múlik, hogy a ‘City’ meg tudja-e tartan vezető szerepét, mint Európa vagy akár a világ első számú pénzügyi központja.” Gordon Innes, a London & Partners – London város promóciós ügynöksége – vezérigazgatója szerint: “A tanulmány eredménye bizonyítja, hogy üzleti szempontból továbbra is a legjobb európai és talán globális város London. Az ez év áprilisi megalakulásunk óta a London & Partners folyamatosan törte az utat a nemzetközi vállalatok részére, akik az Egyesült Királyság fővárosában szándékoztak terjeszkedni vagy letelepedni. Örülünk neki, hogy a riport elismeri a London promótálásába fektetett munkánkat, miszerint ez a legjobb város a világon, mind életminőség, tanulás és befektetés szempontjából. A London & Partners továbbra is azon munkálkodik majd, hogy London megtartsa vezető szerepét, mint Európa elsődleges üzleti és pénzügyi központja.”

 

Varsó az üzleti szempontból legvonzóbb európai városok rangsorában három helyezést lépett előre, a 24.- ről a 21. helyre. Azon kritérium tekintetében, miszerint itt a leg ár-érték arányosabbak az irodaterületek, átvette a vezetést Leeds városától, ám a cégek terjeszkedési szempontból történő rangsorában a harmadik helyre csúszott vissza. Hanna Gronkiewicz-Waltz, Varsó polgármestere a következőket mondta: “Sok évvel ez előtt elköteleztük magunkat, hogy Varsóban egy befektetők számára kellemes üzleti környezetet hozzunk létre azzal, hogy fejlesztjük a tömegközlekedést, az úthálózatot, az információs és kommunikációs infrastruktúrát, valamint azzal, hogy javítottunk az önkormányzati irodák munkájának hatékonyságán. Örömmel tölt el, hogy a nemzetközi cégek és intézmények elismerik kezdeményezéseinket.” A négy legfontosabb tényező, aminek alapján a vállalatok eldöntik, merre terjeszkedjenek, vagy hová helyezzék át tevékenységüket, fontossági sorrendben a következők: ‘más piacok elérésének egyszerűsége, ügyfelek és vásárlók’ (60%); ‘képzett munkaerő kínálat’ (53%); ‘ telekommunikáció minősége’ (52%); és a ‘más országokkal és városokkal összekötő közlekedési kapcsolatok’ (42%).

 

Budapest majdnem minden tekintetben javított helyezésein az előző évhez képest a European Cities Monitor tanulmány szerint. A legjobb üzleti lehetőségeket rejtő városok listáján Budapest a 30. helyről a 29. helyre lépett előre. A külföldre irányuló közlekedés tekintetében a magyar főváros a 34. helyről a 31. helyre lépett és az irodaterületek ár-érték arányát tekintve jelenleg a 10. helyen áll (2010-ben 13.) megelőzve sok európai fővárost és más fontos városokat. Budapest a legkiemelkedőbb javulást az elérhető irodaterületek tekintetében érte el, itt a 26.-ról a 16. helyre lépett. A légszennyezettség tekintetében 7 helyezést javított és a 30. helyről a 23. helyre került, a belföldi közlekedés tekintetében a 30. helyről a 24. helyre és a képzett munkaerő tekintetében a 32. helyről a 27. helyre, ezzel megelőzve Bécset, Lisszabont, Glasgowt, Moszkvát, Dublint, Oslót, Isztanbult, Rómát és Athént.

 

Pados GergelyPartner, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának irodabérbeadási vezetője elmondta: “A fontos nemzetközi vállalatok fő célja a költségek racionalizálása. A múltban Budapest volt az egyik legfelkapottabb célpont a nemzetközi cégek számára, például a ‘shared service centerek’ tekintetében. Annak ellenére, hogy az új piaci szereplők az elmúlt 2-3 évben kevésbé érdeklődnek a város iránt, egyre több vállalat tekinti Magyarországot lehetséges új lokációnak a szolgáltató részlegük szempontjából. Az elkövetkező 24 hónapban megnövekedett aktivitásra számítunk az új piaci szereplők részéről, mely pozitív hatással lesz az irodapiacra és a kihasználatlansági mutató lassú, de biztos csökkenéséhez vezet majd. Ennek hatására Budapest még kedveltebbé válik majd a nemzetközi befektetők számára.”

 

 

 

 

Fő rangsorok a különböző kritériumok alapján

 

Kritérium

1.

2.

3.

Fejlődő városok

London

Barcelona

Párizs

Európai terjeszkedés: azon országok, akiket a legtöbb új cég választ az elkövetkező 5 évben

Moszkva

London

Varsó

Azon országok a világban, akiket a legtöbb új cég választ az elkövetkező 5 évben

Shanghai

Rio de Janeiro

São Paulo

Legjobb város a képzett munkaerő tekintetében

London

Párizs

Frankfurt

Legjobb város, ahonnan a legkönnyebben elérhetőek más külföldi piacok

London

Párizs

Frankfurt

Legjobb város a telekommunikáció tekintetében

London

Párizs

Frankfurt

Legjobb város a külföldre irányuló transzport tekintetében

London

Párizs

Frankfurt

Legjobb város a munkaerőköltségek tekintetében

Bukarest

Varsó

Pozsony

Legjobb város a politikai/ kormány hangulat tekintetében

Dublin

Pozsony

London

Legjobb város a beszélt nyelvek tekintetében

London

Brüsszel

Amszterdam

Legjobb város az Iroda bérleti díjak tekintetében

Varsó

Berlin

Leeds

Legjobb város a nemzetközi közlekedés tekintetében

London

Párizs

Berlin

Legjobb város az irodapiaci kínálat tekintetében

Berlin

Bukarest

Madrid

Legjobb város az életminőség tekintetében

Barcelona

Stockholm

Zürich

Legjobb város a légszennyezettség tekintetében

Stockholm

Helsinki

Oslo

                                                                                           Forrás: Cushman & Wakefield (a teljes lista megtalálható a tanulmányban)

 

Fergus McCarthya Cushman & Wakefield európai piackutatási részlegének elemzője elmondta: “Az európai gazdasági helyzet bizonytalansága miatt a vállalkozások megtartása a fő cél, melyet a legtöbb cég a struktúra átalakításával és konszolidációval próbál megoldani. Nem utolsó sorban a javuló jövedelmezőség és a jobb mérlegek mögött sok cégvezető lát lehetőséget a terjeszkedésben és a vállalat fejlesztésében.” “A piacok könnyű elérhetősége, a képzett munkaerő és a telekommunikáció minősége mind meghatározó tényezők a döntéshozásban. London, Párizs és Frankfurt továbbra is a három, összességében legjobb város, és Amszterdam is egyre közelebb kerül az első három helyezetthez.” A tanulmány szerint a legfontosabb trend amely az üzleti életre meghatározó hatással lehet az elkövetkező 5 évben, a ‘fejlődő piacok által nyújtott új lehetőségek, a termékek és szolgáltatások tekintetében’ (31%). Az európai populáció elöregedésére utaló jelek miatt a ‘demográfiai és munkaerő piaci változások’ kritérium áll a második helyen (16%) és a harmadik helyen a ‘technológiai változások’ (15%).

 

 

Az üzletire legnagyobb hatással lévő tényezők

 

 Trend/ tényező

2011

2010

A fejlődő piacok lehetőségei a termékek és szolgáltatások iránt

31%

28%

Demográfiai és munkaerő piaci változások

16%

19%

Technológiai változások

15%

18%

Fejlődő piacok mint versenytársak

13%

18%

Vállalti pénzügyek

12%

n/a

Klímaváltozás és fenntarthatósági tényezők

9%

15%

Terrorizmus jelenség

3%

2%

 

       Elemszám: 501