Megmenekülhet a Budaörsi repülőtér?
A Magyar Hírlap online ma reggeli cikkében a budaörsi repülőtér elmúlt két évtizedét, valamint lehetséges jövőjét igyekezett feltárni. A hétvégén sorsdöntő közgyűlést tart a Magyar repülőszövetség, miközben a kézmilliárdos vagyonvesztés miatta már a Budapesti Rendőr-főkapitányság is büntetőeljárást indított.
Elszomorító látvány fogadja azt, aki a budaörsi repülőtér patinás, 1937-ben készült fogadóépületéhez látogat: omló vakolat, rohadt ablakkeretek, repedező burkolat, törmelék és a sebtében gányolt javítgatások nyomai mindenütt. Hasonló a helyzet a magyar Bauhaus remekművének számító, a korában világszínvonalú épület belső tereiben is.
Budapest egykori nemzetközi repülőterét, a hozzá tartozó, számos lecsípdesés és ingatlanpanama után is még mindig 84 hektáros kifutópálya használati jogával s a szintén műemléki oltalom alatt álló feszített tetejű hatalmas hangárral, javítóbázissal 1989-ben a Magyar Repülőszövetség vette át a Magyar Honvédelmi Szövetségtől.
A hozomány része volt körülbelül kéttucat kisebb-nagyobb repülőgép és a műhely értékes felszerelése.
Csakhogy a szövetség előző főtitkárai és elnökei – köztük Gyurcsány Ferenc és Medgyessy Péter kedvenceként számon tartott Vári Gyula vadászpilóta, volt MSZP-s képviselő – finoman fogalmazva nem a jó gazda gondosságával működtették a páratlanul értékes vagyont. A repülőgépek sorra eltünedeztek, ahogyan a Közép-Európa legjobb kisgépes leszállóhelyének és szakmai klubjának álmodott repülőtér kuncsaftjai is. Elkeltek és kiürültek a szövetség belvárosi ingatlanjai, miközben Budaörsön, az egyre terjedő hipermaketrengeteg árnyékában minden pusztult.
A repülőtér életébe csak a vezetőség által körbevezetett ingatlanbefektetők és spekulánsok menetrendszerű feltűnése hozott némi színt. Közös vonásuk szinte kivétel nélkül az volt, hogy repülőgépek nélkül képzelték el a Buda környéki terület jövőjét. Jó kérdés, hogy a nagy lenyúlást végül miért nem tudták tető alá hozni. Talán túl nagy volt a falat, vagy túl sokan osztozkodtak volna a koncon. A lényeg, hogy a kormányváltást szerencsés módon állami kézben, a szövetség használatában érte meg a repülőtér.
A szövetség több tagja és Szöllösi László, a tavaly kinevezett új főtitkár megelégelték a pusztulást. Sok év után októberben újra repülőnapot tartottak Budaörsön, és keresik a megoldást, befektetőt és állami segítséget, hogy a 74 éves épületegyüttes újra régi fényében és a repülősportot szolgálva fogadhassa a vendégeit. Szeretnék meggyőzni a nemzeti vagyonkezelőt, hogy a hagyományokat felelevenítve, akár a honvédséggel közös kiképzőprogramot is újraindítva, a megújult repülőszövetség kezében lesz jó helyen az értékes ingatlan.
Közben megkezdődött az elszámoltatás is. A szövetség és Tóth Sándor, az ellenőrző bizottság tagja egyaránt feljelentést tett a rendőrségen, kétmilliárd forintos vagyonvesztést kérve számon az elődökön. A siker a jelek szerint csak azon múlik, hogy a népes tagság bölcsen dönt-e a szombati rendkívüli közgyűlésen, s most vagy a közelgő rendes közgyűlésen azoknak szavaz-e bizalmat, akik a kiárusítás helyett az építkezés pártján állnak.