USA lakáspiac: csökkenés után, csökkenés előtt?

Ellentmondó lakáspiaci adatok láttak napvilágot az Egyesült Államokban. Az októberi új lakásárak enyhe növekedést mutatnak, míg a használt lakáspiacon a szeptemberit meghaladó mértékben estek az árak. Az eladások ezzel párhuzamosan alakultak, hiszen az újonnan épített ingatlanok eladásai októberben enyhe esést mutattak, míg a szeptemberben még visszaesést mutató használt lakások eladásai szignifikánsan emelkedtek. Egyértelmű trend tehát egyelőre továbbra sem látszik kibontakozni az USA-ban oly létfontosságú lakáspiacon.

A szeptemberi rekord mértékű újépítésű medián ár esését egyértelműen pozitív fejleményként értékeltük, hiszen az magával hozta az (újépítésű) eladások növekedését. A mostani októberi 1.9%-os – év/év alapú nominális – áremelkedés (amit inflációval korrigálva enyhe reál csökkenést kapunk) azonban az eladások csökkenését hozta magával, amit értékelhetünk úgy is, hogy a vevők még mindig nem tartják elég alacsonynak az árakat. Azonban az eladás csökkenés nem túl jelentős így határozott trendet nem fedezhetünk fel az újépítésű lakások piacán, ezért feltétlenül érdemes egy pillantást vetni a használt szegmensre is.

A használt lakásárak a harmadik egymást követő hónapban mutatnak nominális csökkenést, októberben éves szinten 3.6%-kal csökkentek a nem újépítésű lakóingatlanok árai. Ezzel párhuzamosan az eladások növekedést mutatnak, ami mindenképpen figyelemre méltó adat, tekintve, hogy az eladások emelkedése január óta nem fordult elő a használt lakások piacán. Az emelkedés azonban közel sem olyan erős, hogy abból messzemenő következtetéseket vonjunk le.

A jelenlegi adatokból tehát nem derül ki egyértelműen, hogy a rövid korrekció vagy a “hard landing”-elhúzódó recesszió mellett érvelőknek lett igazuk az amerikai lakáspiaccal kapcsolatban. Van azonban néhány nem számszerűsíthető folyamat, melyeket feltétlenül érdemes megemlíteni a tisztán látás érdekében.

Az egyik ilyen az újlakás-fejlesztők azon törekvése, hogy lehetőleg ne csökkenjenek az újépítésű ingatlanok árai. Ezért a legtöbb fejlesztő nem árbeli ösztönző módszerekkel próbálja fokozni az eladásokat, hanem különféle alternatív marketing eszközökkel (ajándék kocsi, berendezés, stb.), melynek ugyan határozott költségvonzata van, ám az árakat magasan tartja.

Ugyancsak érdemes a brit lakáspiac alakulását felidézni, fejlettségében és transzparenciájában ugyanis az igen közel áll az Egyesült Államok ingatlanpiacára. A brit lakáspiac az elmúlt években az amerikainál is nagyobb boom-ot produkált, s az elemzők többsége drasztikus korrekciót várt. A korrekció azonban igencsak mérsékelt lett, s a lakáspiac emelkedése rövid időn belül folytatódott és a legfrissebb adatok ismét a piac szárnyalását mutatják.