Budapest a 20. helyezett a legvonzóbb városok ranglistáján
Számos feltörekvő országban található város ugyanolyan magas számú nemzetközi céget vonz, mint a fejlett üzleti világ központjai – derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb kutatásából.
Az „Üzlet Lábnyomai” (Business Footprints) című kutatás a világ 280 legjelentősebb vállalatának irodapiaci jelenlétét vizsgálja 101 ország 232 városában. A 30 legnépszerűbb irodapiaci lokáció közül 17 feltörekvő országokban található. A folyamatos gazdasági kihívások időszakában ez az eredmény tovább erősíti a BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) és más, kevésbé fejlett piacok jelentőségét a nemzetközi üzleti szektorban.
A CBRE kutatása szerint Sanghaj és Moszkva a legnépszerűbb üzleti célpont a feltörekvő piacokon: Sanghajban a vizsgált 280 globális cégből 172 (61,4%) tart fenn irodát, míg Moszkvában 170 (60,7%) található. Peking lett a harmadik helyezet a feltörekvő városok listáján 169 (60,4%) céggel.
A két kínai város előkelő helyezése két tényezővel magyarázható: egyrészt, hogy Kína nagyon fontos outsourcing lokáció és gyártó-ipari bázis is (amely utóbbihoz szükséges az irodai jelenlét is) illetve az egyre növekvő kínai fogyasztás mind a helyi, mind az import-termékek iránt jelentős keresletet támaszt. A BRIC-országokból Sao Paolo (52,1%), illetve Mumbai (43,2%) került fel a legfontosabb 30 város közé.
A CBRE jelentéséből kiderül, hogy további számos, feltörekvő országban található város vonzza a nemzetközi cégeket: Dubai a 9. legnépszerűbb helyszín, Varsó a 12. helyezett, ami azt mutatja, hogy mindkét város régiójának jelentős üzleti központjává fejlődött. Varsón kívül Budapest (20. helyezett) Prága (21. helyezett) és Bukarest (29. helyezett) is bekerült az első 30 helyre rangsorolt város közé, aláhúzva a közép-kelet-európai régió jelentőségét a nemzetközi üzleti világban.
„Meglátásunk szerint az, hogy a világ legnépszerűbb irodapiaci helyszíneinek több mint fele a gazdaságilag fejlett országokon kívül található, alátámasztja azt, hogy a nagy cégek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek ezen új piacokra való belépésre, ezzel is erősítve növekedésüket. Különösen érdekes néhány feltörekvő város pozíciója a fejlett országok városaihoz képest: Sanghaj, Moszkva, Peking és Dubai például a rangsorban az első tíz város közé tartozik, több nemzetközi céggel, mint Párizs (56%), New York (55%) vagy Milánó (53%). Továbbá sokan nem várnák, hogy olyan második vonalbeli városok, mint Bangkok (48,9%) és Isztambul (41,1%) megelőzik Sydney-t (46,6%) és Frankfurtot (38,2%) is.” – nyilatkozott Richard Holberton, a CBRE európai kutatásokért felelős vezetője a jelentés kapcsán.
A CBRE felmérése kimutatta, hogy Budapest Varsó után a második legfontosabb célhelyszín a KKE régióban. A főváros globálisan az előkelő 20. helyet, a feltörekvő városok között pedig a 10. helyet érte el. A KSH adatai szerint Budapesten több mint 20 000 külföldi tulajdonnal rendelkező cég van jelen, és minden évben mintegy 60 új külföldi cég telepszik le hazánkban, két harmaduk Budapesten.
Módszertan
Vállalatok: A Fortune Global 500-as listája alapján 300 céget választottunk ki a kutatáshoz (árbevétel szerint), és szintén a Fortune listája volt a szektorok kategorizálásának alapja is. A listát végül aszerint módosítottuk, hogy minden gazdasági szektor főbb szereplője megjelenjen rajta: így például a Fortune 500-ban nem szereplő nemzetközi ügyvédi irodák is felkerültek a listára. A listára a szektorok legfontosabb vállalatai kerültek fel, tekintet nélkül központjuk elhelyezkedésére. Így a régiók nem egyforma arányban szerepelnek a listában: Európa, Közel-Kelet és Afrika 45%, Észak- és Dél-Amerika 35%, Ázsia és a Csendes-óceáni térség: 20%.
Városok: Minden ország két legnagyobb városa automatikusan felkerült a listára, továbbá az 5 milliós lakosságnál nagyobb városok, amennyiben nem voltak az első két város között, szintén részt vettek a kutatásban, így a kínai, az egyesült államokbeli és az indiai városok száma növekedett.
Irodai jelenlét mérése
Bár a jelentés az irodai jelenlétet vizsgálta, a „jelenlét” sok mindent takarhat. A kutatás során a fizikai jelenlétet vettük meghatározónak. Így ha például egy cég postafiókkal rendelkezik, akkor nem szerepel a listán, hiszen az nem feltétlenül jelenti azt, hogy a cég irodával is rendelkezik a városban. A legtöbb esetben kétszeres ellenőrzéssel vizsgáltuk a cégek jelenlétét.