Segítene a bankváltásban a PSZÁF

A felügyelet szerint a pénzügyi intézmények bankváltással kapcsolatos tájékoztatási gyakorlata számos esetben nem kielégítő.

Fogyasztóvédelmi intézkedéscsomagot dolgozott ki a bankváltás elősegítésére a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. A PSZÁF a honlapján, valamint egy kiadványban és egy kisfilmben foglalta össze az egyszerűsített bankváltás lépéseit, amelynek jelentősége a hatóság álláspontja szerint felértékelődött a hitelintézeti számlatermékek díjainak emelkedése miatt.

 

A PSZÁF közölte, hogy a bankszámlákat kínáló intézményeknek vezetői körlevélben határozta meg az elvárt jó gyakorlatot, a fogyasztók figyelmét pedig ügyféltájékoztatókban hívja fel a bankváltás lehetőségére. A PSZÁF tapasztalatai szerint ugyanis kevesen váltanak bankot.

 

A PSZÁF közölte, az eljárásra ma nincs jogszabályi előírás, annak elveit önszabályozás keretében csak a Magyar Bankszövetség egyik ajánlása foglalja össze. A pénzügyi felügyelet ugyanakkor vizsgálódásai során megállapította, hogy a pénzügyi intézmények bankváltással kapcsolatos tájékoztatási gyakorlata számos esetben nem kielégítő.

 

A vezetői körlevelében a PSZÁF arra kéri a pénzintézeteket, hogy készítsenek a bankváltásról egy egyoldalas, a lényegi információkat közérthetően összefoglaló dokumentumot. Egyebek közt hívják fel a figyelmet arra, hogy a bankváltás nyomán a meglévő bankszámla akkor szűnik meg, ha azt az ügyfél kifejezetten kéri, s a teljes bankváltáshoz minden egyéb, a bankszámlához kapcsolódó szerződést fel kell mondani.

 

A felügyeleti körlevél felszólítja a pénzügyi intézményeket arra is, tegyék könnyen elérhetővé az ügyfelek számára a PSZÁF honlapján elérhető internetes bankszámlaválasztó programot és az egyéb felügyeleti tájékoztatókat is. A körlevélben a PSZÁF kiemeli, hogy a bankszövetségi ajánláshoz csatlakozott intézmények esetében az ajánlás nem teljesítése tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet.