Van “magyar” tengerpartunk, lesz kikötőnk – 300m partszakasz Triesztben

Az olaszországi Triesztben vett kikötőnk 9 milliárd forintba került az államnak, így gyakorlatilag újra van, – pontosabban annak kiépítése után lesz – tengeri kikötője és tengeri logisztikai központja Magyarországnak. Ez persze nem a strandolóknak, hanem a hazai logisztikai ágazat számára lényeges hír…

Friss sajtóhírek szerint tavaly karácsony előtt zárult le az olaszországi Triesztben (nyitóképünkön Trieszt lakóövezeti tengerpartjának egy szakasza) található kikötői terület és üzemeltetési koncesszió adásvétele. Tehát pár hete Magyarország saját tengerparttal rendelkezik – derült ki a hvg.hu friss anyagából, amit a Portfolio.hu is idéz.

A hvg. cikke emlékeztet arra, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter 1,5 évvel ezelőtt jelentette be a vásárlást, ám a tranzakciót csak most sikerült lezárni. Az olasz cégadatbázis tanúsága szerint a koncessziót birtokló, Aquila nevű olasz cég december 17-én került a kikötői projektre létrehozott magyar állami zrt, az Adria Port 100 százalékos tulajdonába.

Egyúttal ezen a napon az Adria Port tőkéjét 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelte a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium. Ezt november végén csoportosította át a Gazdaságvédelmi Alapból, 5,4 milliárd forint értékben.

A kikötővel azonban lesz még munka használatbavétel előtt. “A kikötő és a mögé tervezett logisztikai központ kialakítása előtt kármentesíteni kell a 300 méteres partszakaszt. De – legalábbis az olasz sajtó értesülései szerint – még előbb egy örökségvédelmi eljárást is le kell folytatni, aminek adminisztrációja akár egy évet is igénybe vehet” – írja a lap.

“Az eljárás valójában egy, a területen átfolyó patakkal kapcsolatos közigazgatási eljárás, mely érdemben nem akadályozza a projekt előkészítését” – állítja ezzel szemben a külügyminisztérium, mely azt is hozzátette: a terület fejlesztéséről még meg kell állapodni az olasz hatóságokkal, csak ezt követően kezdődhet majd a kivitelezés.

A hírek szerint a terület fejlesztéséhez a magyar állam az uniós helyreállítási alap forrásait venné majd igénybe.

A hvg.hu azt is írja, hogy a terület egyik részéért és a kikötői koncesszióért (amely az Aquila nevű leánycégben van) 15 millió eurót fizetett Magyarország, vagyis összesen 9 milliárd forintot.