Szorul a nadrágszíj – Zsugorodó üzlethelyiségek a plázákban

Azoknak a kiskereskedőknek, akiknek nem megy túl jól az üzlet, a túlélésük kulcsa egy kisebb üzlethelyiség lehet, míg a jól menő láncok tovább bővíthetik üzleteiket. A Gap ruházati márkának is ez az új üzletstratégiája, hogy kisebb kompaktabb üzlethelyiségeket alakít ki, így növelve várható nyereségét, írja a The Wall Street Journal.

Az elmúlt két évtizedben a bevásárlóközpontokban működő üzletláncok folyamatos és agresszív stratégiával növelték eladótereiket. A válság józanító hatása miatt azonban megfordult a trend, és a kereskedők, köztük az Amerikában a legnagyobbak közé tartozó Gap, és AnnTaylor Stores, most már a költséghatékonyság érdekében próbálják csökkenteni üzleteik méreteit.

Mostanában a legtöbb piaci szereplő újraértékeli ingatlanállományát, mely az egyik legnagyobb kiadásukat jelenti, bízva abban, hogy ezzel elindulhatnak a felépülés útján. “A 90’-es évek során mindenki egyre nagyobb üzletet akart”, mondta Kay Krill, majd hozzátette “ma pedig mindenki megpróbál kiszabadulni ezekből a helyiségekből”.

Nem csoda a cégek zsugorításának szándéka, hiszen a Green Street Advisors cég jelentése szerint, az amerikai bevásárlóközpontok havi átlagos eladási mutatóit nézve, a 2007-ben mért, egy kereskedelmi négyzetméterre jutó 454$-os csúcshoz képest, 2009-re ez a mutató 401$-ra zuhant vissza. Ez egyes esetekben pedig még ennél is rosszabb, hiszen a fent említett Gap, amely az ország legnagyobb ruházati kereskedője, 10 év alatt, mintegy 40%-os csökkenéssel, 329$-os szintre süllyedt.

A magyar piac persze nincs ennyire túlméretezve. A hazánkban tevékenykedő cégek továbbra is jóval kisebb üzletekben árulják termékeiket sőt, sok esetben még mindig probléma, hogy egyes cégek nehezen, vagy szinte egyáltalán nem találnak a működésükhöz szükséges egybefüggő és modern üzlethelyiséget. Az újgenerációs bevásárlóközpontok, mint például az Allee vagy a Vörösmarty1 az elsők, amik a nagy teret igénylő ruhaboltoknak több szintes elhelyezkedési lehetőséget is kínálnak.