Mélyreható változások kellenek a Malévnál
Július 20-ára készül el a Malév múltját és jövőjét elemző munka, majd ez alapján lehet javaslatokat tenni a kormánynak a légitársasággal kapcsolatban – közölte Márton Attila, a nemzeti fejlesztésért felelős miniszteri biztosa a Népszabadságnak adott interjújában.
Nemzeti légitársaságra szükség van, de csak akkor, ha üzemi szinten önfenntartó tud lenni, ehhez pedig mélyreható változások kellenek – nyilatkozta Márton Attila.
A hazai légiközlekedésben a legsürgetőbb kérdés jelenleg a minisztériumi légügyi főosztály létrehozása, élén a szakmailag független főigazgatóval. A hazai szabályozás elavult, a légiközlekedési törvény 1995-ben kelt, ami pedig gátolja az iparág fejlődését és a nemzetközi szervezetekben is gyenge a képviseletünk. Tucatnyi már meglévő rendeletet kell módosítani és mintegy 30 hiányzó rendelet megalkotására van szükség.
Márton Attila szerint a hosszú távú stratégia mentén érdemes folytatni a vidéki repterek fejlesztését és hasznosítását. A regionális repülőtér fejlesztések nem mindenütt voltak hatékonyak. Debrecen és Sármellék később alkalmas lehet utasszállító járatok kezelésére, de a többi repülőtér is felhasználható például áruszállítási célokra.
A Malévval kapcsolatban a miniszteri biztos elmondta, hogy az biztos, hogy nemzeti légitársaságra szükség van, de csak akkor, ha üzemi szinten önfenntartó tud lenni, azaz legalább nullszaldós eredményre képes. Budapest és az egész ország jelentősége csökken, ha nincs nemzeti légitársaság – nyilatkozta. A Malév működőképességének fenntartása érdekében mélyreható változásra van szükség. Márton Attila közölte, hogy július huszadikára készül el a cég múltját és jövőjét elemző munkával, s csak ez alapján lehet javaslatokat tenni a kormánynak. A céggel kapcsolatos találgatások sok kárt okoznak a légitársaságnak, mert aláássák az egyébként is törékeny bizalmat. Márton Attila közölte, hogy biztosítva van a működés finanszírozása, eközben pedig az a feladat, hogy ne az adófizetők tartsák életben a vállalatot.
“Meg kell vizsgálni, hogy az orosz és a magyar félnek milyen kötelezettségei vannak a szerződések szerint, milyen vállalásokat teljesítettek és milyet nem, ki mennyi pénzt rakott eddig bele a cégbe és mennyit vett ki, és azt is, hogy az orosz fél mire hajlandó és mire nem. Ha világosak a tárgyalási pozícióink, akkor tudunk javaslatot tenni a kormánynak, például a tekintetben, hogy a jelenlegi Malévban érdemes-e gondolkodni” – nyilatkozta Márton Attila.