Lemaradóban a magyar logisztikai piac

Merre halad a logisztikai és raktárpiac? Régiós összehasonlításban milyen Magyarország helyzete? Mi várható jövőre a fejlesztések és bérbeadások területén?

Czifra Balázs, országigazgató, DTZ Magyarország

Magyarország némileg le van maradva a régiós piacokhoz képest, bár a logisztikai és raktáringatlanok piacán az egész régióban érezhető a csökkent aktivitás. Mindenhol kisebb arányú a tisztán új bérbeadás; a bérleti tranzakciók jelentős százalékát a területbővülés, hosszabbítás adja. Ha régiós összehasonlítást szeretnénk tenni, a legfeltűnőbb különbség, hogy Magyarországon a fejlesztési aktivitás szinte teljesen megállt, míg – főként – Lengyelországban és Csehországban több jelentősebb projekt indult meg 2011-ben. Ezek jellemzően előbérleti szerződések alapján épülő csarnokok. A közeli jövőben nem várható nagy elmozdulás a jelen állapottól, bár meg kell jegyezni, hogy a piacon van mozgás, és egy-két nagyobb ügylet a statisztika számait máris kedvezővé alakíthatja. Magyarországon, konkrétabban Budapesten a bérbeadási aktivitás 2011 első három negyedévében meghaladta a 2010 éves szintet, de továbbra is kevés a bérleti piacon az új szereplő, ami kedvezőtlen hatással van a régióban egyébként legmagasabb üresedési rátára. A jelenleg regisztrált 1,8 millió négyzetméter modern ipari ingatlan állományból 400 ezer négyzetméter üresen áll. Ennek ellenére 15-20 ezer négyzetméter vagy annál nagyobb területigény esetén kevés egybefüggő, jó minőségű ipari terület áll rendelkezésre. Számos, építési engedéllyel rendelkező projekt található a hazai piacon; a “built-to-suit”, az egyedi bérlői igényekre szabott fejlesztések jelenthetik a megoldást, ezek dominálhatják a piacot az elkövetkező egy-két évben. Bár a legújabb globális elemzésünk alapján bérleti költségek tekintetében Magyarország az egyik legolcsóbb, ez kevés a piac gyors fellendüléséhez.

A cikk folytatását itt olvashatja