Kétféle kormányzati ötlet a vasút megmentésére

A tervek szerint a közösségi közlekedés szervezeti átalakítása érdemben a Nemzeti Közlekedési Holding megalakításával kezdődne meg 2012. januártól – írja a Magyar Hírlap. Erre nemcsak a költségvetési kiadások racionalizálása miatt lesz szükség, de azért is, mert az utasszám több éve folyamatosan, mind vasúton, mind autóbuszon csökken.

Ehhez képest évről évre növekszik – egyre több, részint kihasználatlan járat közlekedik – vagy szinten marad a kibocsátás, ami a költségvetési kiadások emelésével jár együtt.

A közlekedési holding megalakításával ugyanakkor csak a munkafolyamatok összeállítása és egyeztetések kezdődnek meg. A tárgyévet követő menetrendet viszont április–májusban kell meghatározni: mindez annyit jelent, hogy 2013-ban az úgynevezett párhuzamosságok összehangolásával még nem lesz lényeges változás, az pedig szinte kizárt, hogy 2014-ben, a választás évében járatcsökkentésről döntsön a kormány akár vasúton, akár buszon, még ha az indokolt is lenne. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a jelenlegi 350-ről évi 500 milliárd forintra nőhetnek az állami kiadások. Súlyos probléma azonban a nagyvárosok közlekedésének a fenntartása. Budapestet leszámítva 106 város tart fenn közösségi közlekedést. A szolgáltatók költségeit viszont nem térítik megteljesen a megrendelők, így vélhetően ennek átvállalása is az államra hárulhat.

LogPortál/Magyarközlekdés