Európában majdnem Budapesten a legolcsóbbak a bérleti költségek

Az európai logisztikai ingatlanok bérleti költségei nem térnek magukhoz – a DTZ legújabb elemzése szerint 2016-ig maradnak a nyomott költségek és még egy átlagos 1,5 százalékos évi növekedéssel számolva sem érik el az előrejelzett átlagos inflációs szintet. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is óriási eltérések vannak a kontinensen belül; míg London Heathrow a legdrágább, addig Budapest az egyik legolcsóbb logisztikai bérleti piac, Varsóhoz, Prágához, Bukaresthez képest is kedvezőbb bérleti költséggel rendelkezik.

A DTZ legújabb, European Occupancy Costs – Logistics elemzése a teljes logisztikai bérleti költségeket (bérleti díj, ingatlanhoz kötődő adók és üzemeltetési költségek) vizsgálja 15 európai ország 28 piacán és a 2011 és 2016 időszakra ad előrejelzést. Az elemzés szerint a visszafogott bérlői kereslet miatt idén átlagosan 1,4 százalékkal csökkentek az európai logisztikai bérleti költségek tavalyhoz képest; a piacok egyharmadánál figyelhető meg jelentős mértékű csökkenés, amely leginkább a bérleti díjak esése miatt következett be. Előreláthatóan 2012 is a bérlők éve lesz; a gyenge makró-és ingatlanpiaci kilátások miatt jövőre sem várható elmozdulás a logisztikai bérlői aktivitásban.

 

A logisztikai bérleti költségek Európán belül széles skálán mozognak, a marseille-i 50 euró / m²-es éves bérleti költség szinttől a London Heathrow részén regisztrált 217 euró / m²-ig. Az átlagos európai bérleti költség 85 Euro/m² / év. A tavalyi évhez hasonlóan Budapest továbbra is a legolcsóbb városok között van; Marseille, Brüsszel, Antwerpen, Lyon és Bukarest mellett a budapesti logisztikai piac kínálja a legkedvezőbb bérleti költségeket; 57 euró/m2 éves bérleti költségével. Ezzel szemben a bérlők London Heathrow részén, Oslóban, Dél-kelet Angliában és Helsinkiben fizetik a legmagasabb bérleti költséget. Budapest Európa öt legolcsóbb bérleti piaca közé tartozik, kedvezőbb bérleti költségeket kínálva, mint a versenytárs Prága és Varsó. A bérleti díjak várhatóan nem változnak jelentősen az elkövetkező 1-2 évben, a bérleti költségek tekintetében viszont az adóváltozások jelenthetnek egyelőre nem jól mérhető változásokat. Új fejlesztések és átadások hiányában, illetve a kereslet emelkedésével a budapesti logisztikai ingatlanpiac stabilizálódása várható a jövőben, de a bérleti díjak növekedésére 2012-ben nem számítunk – mondta Tamás Éva, a DTZ budapesti irodájának ipari ingatlan-tanácsadója.

 

A bérlők hasznot húzhatnak ebben a lassú növekedési időszakban, kedvező áron juthatnak jó minőségű területekhez; Európában ugyanis nem várható jelentős bérleti költségnövekedés jövőre, a 2016-ig tartó időszakban pedig éves szinten csupán 1,5 százalékos átlagos emelkedésre számít a DTZ. Az egyes országokat azonban nem lehet egy kalap alá venni; nagy eltérések figyelhetőek meg az adott ország kereslet-kínálat alakulása és makrogazdasági helyzete miatt. Az olyan stratégiai központokban, mint Antwerpen, Rotterdam és Varsó, továbbra is erős bérlői és befektetői érdeklődésre kell számítani, ami hatással lesz a bérleti díjakra és ez által a bérleti költségekre. A legnagyobb bérleti költségnövekedés ott várható, ahol a logisztikai piacot a legjobban érintette a válság, ilyen például Madrid, Dublin és Barcelona. Ám valószínűleg ennek ellenére sem érik el ezek a logisztikai területek 2016-ra a válság előtti szintet. A rendelkezésre álló üres fejlesztési telkek nagy száma miatt Skandinávia bérlőinek továbbra sem kell jelentős költségnövekedésre számítania a közeljövőben. A közép-kelet európai régióban továbbra is Bukarestnek lesznek a legalacsonyabb bérleti költségei, Budapesten minimális, nem számottevő növekedés várható. „A logisztikai bérlők most sokkal kedvezőbb áron juthatnak hozzá jó minőségű területekhez, mint a válság előtt. Ugyanakkor, az elhúzódó pénzügyi válság visszatartja a spekulatív fejlesztőket, csökken a rendelkezésre álló első osztályú ipari ingatlanok száma, aminek következtében néhány éven belül elkezdhetnek emelkedni a bérleti díjak és a költségek” – tette hozzá Tamás Éva.