Műemléki védelmet kap a Szőke Tisza

Műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal a Szőke Tisza nevű hajó ügyében, írja a szegedma.hu.

A Szőke Tisza Magyarország legnagyobb, utolsó megmaradt kétkéményes oldalkerekes személygőzöse. A múlt héten az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő 95 éves hajó oldallemezét, kajütablakain beömlött a víz, a hajó megbillent, süllyedni kezdett. „Bármennyire is szomorú, de tudomásul kell venni, hogy a hajó jelen állapotában már roncs” – mondta a szegedma.hu-nak Balogh Tamás a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke. „Sajnos ebből a szempontból már nincs más teendőnk vele, mint a roncsmentés” – tette hozzá. Az egyedi rajzolatú intarziás beltéri falburkolatok, a mívesen kidolgozott fa oszlopfők, a kovácsoltvas díszlépcső-korlátok, valamint a hajótestben lévő, még mindig működőképes, háromszoros expanziójú compound-rendszerű gőzgép, amely Magyarországon az utolsó ilyen szerkezet, megmentésre várnak. Ezeknek egy része már most is részben víz alatt áll, és ha gyorsan nem történik valami, akkor teljesen víz alá fognak kerülni. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal az elsüllyedés után védelembe vette a hajót, amit azt jelenti, hogy az ő engedélyük is kell bármiféle munka megkezdéséhez. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére a KÖH jelezte, hogy legkésőbb csütörtökig egyeztetést hív össze a tulajdonost képviselő felszámoló, a kikötőt képviselő MAHART Tiszayacht Kft. és a civil szervezetek között.