Szűkül a nagyvállalatok mozgástere ?

2011-ben éves szinten a bérbeadási volumen rekordot döntött: 397 333 négyzetméternyi területre írtak alá bérleti szerződést. Ez jóval meghaladja az elmúlt évek 300 000 négyzetméteres átlagértékét. A kiemelkedő bérbeadási aktivitásnak köszönhetően a kihasználatlansági mutató két éve először 20 % alá csökkent és 2011 végén 19, 2 %-on állt.

Ugyanakkor az új átadások volumene 2010-hez képest a felére esett vissza: míg 2010-ben 172 564 négyzetméternyi irodaterülettel nőtt az új kínálat addig 2011-ben összesen  87 425 négyzetméter irodaterületet adták át ebből 50,884 négyzetméter a Millenium városközpontban a K& H részére épített két irodatorony és  a  fennmaradó terület 65 %-a is már bérbeadott.  2011 utolsó negyedévében  két  nagyméretű , 15000 négyzetméternél nagyobb bérbeadás történt a 2008 után épült  irodaházakban.  Mivel az új kínálat volumene csökken és 2012-13-ban  még alacsonyabb érték várható   így a tendecia, hogy a jó lokációjú  jó minőségű nagy egybefüggő területek elfogynak,  felgyorsulni látszik.  Van olyan lokáció, ahol  5 000 m2 feletti igény esetén  már nem találnak megfelelő irodaházat, s ennél kisebb terület esetében sem biztos, hogy sikerül egybefüggő  területet kibérelni.  Bel -Budán például 5000 m2 feletti igény esetén összesen két 2008 után épült  irodaház jöhet számításba, Dél-Budán egyetlen épület tud ilyen igényt kielégíteni, míg  a Belvárosban  is csak egy ilyen irodaház található.

 

“Mivel a bérleti díjak még stagnálnak és  a bérbeadók is  még többfajta kedvezményt (bérleti díj mentes periódus, költözési  hozzájárulás)  nyújtanak a bérlőknek ezért addig érdemes körülnézni a piacon,   amíg tart a  bérlők számára kedvező időszak és van választási lehetőség.  A  legtöbb nagyobb területet igénylő, többnyire multinacionális cég,  számára   a lokáció mellett fontosak az irodaház műszaki jellemzői, az üzemeltetés minősége a költséghatékonyság.  Azok a 2008-2011 között épült irodaházak , melyek ezeket az igényeket kielégítik  egyre kevesebb  nagyméretű, egybefüggő  üres területtel rendelkeznek.  Az összes üres területnek  mindössze 16 %-át teszik ki. Véleményem szerint megfelelő  bérbeadási stratégiával ezek a jó minőségű  területek nemsokára elkelnek.   ”    mondta el Papp Róbert  a GVA Robertson irodai részlegének vezetője.   A GVA Robertson  számos más irodaház mellett a 2010-ben átadott Krisztina Palace képviseletét is ellátja.  Az irodaházban 2011-ben tulajdonosváltás történt. Az új tulajdonos, az UNION Investment  és  az irodaház új üzemeltetője,  az AIG Lincoln  valamint  az épületet értékesítő tanácsadók közös erővel új bérbeadási stratégiát dolgoztak ki.

 

“Nagyon örültünk, hogy a  portfóliónk egy ilyen elegáns és műszaki tekintetben is minden modern elvárásnak megfelelő irodaházzal gazdagodott. A nagyobb bérlői igények kiszolgálására teljesen felkészült a ház, akár több emeletnyi egybefüggő területet is tudunk biztosítani.    A területek rugalmasan alakíthatóak , egy-egy szint több bejárattal is rendelkezik, mind cellás, mind pedig egyterű irodák kialakítása lehetséges, a beköltözés rövid idő alatt lebonyolítható.  Bízunk abban, hogy ez a magas színvonalú épület  az új bérbeadási stratégiánkkal párosulva sikeres lesz.”  fűzte hozzá Fekete Zsuzsa, az AIG Lincoln értékesítési igazgatója. A Krisztina Palace a  budai  központi alpiacon  a budai hegyek lábánál helyezkedik el a XII. kerület egyik fő közlekedési csomópontjánál. Az épületből 3 perc alatt gyalog elérhető a Déli Pályaudvar (metró),  autóval  5 perc alatt a Budapestet a nyugati országrésszel összekötő M1/M7 autópályák, valamint a pesti oldalra  vezető Lánchíd és Margit híd egyaránt.  A közelben  számos bevásárlóközpont, fitnesz terem, étterem, kávézó és hotel található. Az irodaház a bérlők kényelmét a magas színvonalú épületüzemeltetéssel, mindenre  kiterjedő biztonságtechnikával és az energiahatékonyság érdekében nyitásérzékelô hűtés/fűtés rendszerrel szolgálja.