Újra termel a nagymányoki szénbánya

Tavaly december 4-én újra megnyitották a 45 éve bezárt nagymányoki szénbányát. A külszíni fejtés azonban a laborvizsgálatok és az engedélyek megszerzését követően csak idén májusban indulhatott meg. A Nagymányok melletti 42 hektáros területen a kutatások szerint 2,3 millió tonna feketeszén várja a kitermelést.

A szén jelentős részét egy a Nagymányok közelébe telepítendő hőerőműben használnák föl, de ennek megépüléséig is van vevő az energiahordozóra. A nagy mennyiségű ömlesztett áru, így a szén szállítása tipikus vasúti feladat. Noha Nagymányokon megvan az iparvágány az anno a szénbányászatra épült brikettgyárhoz, a lakosok egy része és a környezetvédők ellenkezése miatt a szén rakodását a szomszéd állomáson, Hidas-Bonyhádon végzik.

Nagymányok és Hidas-Bonyhád állomás is az 50. számú, Dombóvár—Bátaszék vasútvonalon fekszik. A helyi teherforgalmat jelenleg a heti kétszer közlekedő tolatós tehervonat képviseli, amely a vonal állomásai mellett a szekszárdi és a pörbölyi vagonokat is továbbítja. A Dombóvár és Bátaszék közötti állomásokon már évek óta nem adtak fel vasúton árut. Korábban Mágocs-Alsómocsoládról gabonavonatok, Máza-Szászvárról fával rakott kocsik, Hidas-Bonyhádról pedig ócskavasas és gabonás vagonok keltek útra. A hidas-bonyhádi rakodás így új lendületet visz a vonal életébe. Az első üres kocsik július negyedikén érkeztek a tolatós tehervonattal Dombóvár felől a hidasi rakodóra. A 14 vagon a megrakás után az ajkai hőerőműbe szállítja a nagymányoki szenet. A bányát üzemeltető Calamites Kft. a szintén szomszédos Váralja- és Máza-környéki 438 millió tonnás szénmező kitermelését is tervezi. A vasúti teherforgalom élénkülésére így minden reményünk meg lehet.