Új alternatíva a közlekedésben: elektromos kerékpár

A kisrobogók és buszok alternatívái is lehetnek hamarosan az elektromos rásegítésű városi kerékpárok. Egy KSH kutatás szerint* ugyanis a Pedelec (elektromos rásegítésű pedál) felveszi a versenyt az említett közlekedési eszközökkel idő és költség tekintetében is. A kutatás rámutat, hogy 2009-ben az utazások több mint felénél akár Pedelecet is használhattak volna a közlekedők.

Akár a kisrobogók és városi buszok alternatívái is lehetnek hamarosan a Pedelec – azaz a Pedal Electric – szabvány szerint működő elektromos rásegítésű városi kerékpárok a közlekedésben. Egyrészt az egyre növekvő benzin árak és jegyárak, másrészt pedig a közösségi közlekedésben eltöltött rengeteg idő miatt egyre nagyobb az érdeklődés az alternatív, és egyben környezettudatosabb közlekedési eszközök iránt. Egy 2009-es adatokat feldolgozó KSH kutatás szerint* a városi közlekedésre fordított időt és haladási sebességet vizsgálva a buszok közel azonos tempóval haladnak – egy átlag 10 km távolságú táv alapján –, mint a Pedelec kerékpárok. Ennek egyik oka, hogy a fővárosban sok helyen a buszok csak araszolva haladnak és buszsávjuk sincsen, így a buszok, trolik és villamosok kb. 18 km/óra átlagsebességet képesek elérni. Megközelítőleg ilyen tempót (15 km/óra) lehet elérni egy normál kerékpárral is a fővárosban. Így tehát elmondható, hogy megfelelő alternatívát nyújthat az elektromos rásegítéssel működő kerékpár, hiszen egyrészt csak 25 km/h sebesség átlépése után kapcsol ki a rásegítése, illetve dombokon, emelkedőkön is tudja tartani a sebességet, mindezt pedig a vezető számára erőlködés és izzadságcseppek nélkül. A kutatás szerint, 2009-ben az utazások több mint felében akár Pedelecet is használhattak volna a közlekedők. A kutatás azt is kimutatta, hogy a budapestiek a közlekedésre fordított idejük 37%-át töltik autóban, ennél jóval többet (59%) közösségi közlekedési eszközön, tehát ezt az időt akár fordíthatnák az egészségük megőrzésére is.

Milyen előnyökkel jár, ha a Pedelec-et választjuk?

A hazánkban még kevéssé elterjedt elektromos rásegítésű kerékpárok kiválóan igazodnak napjaink fogyasztóinak dinamizmusához, különös tekintettel a környezetvédelemre és fenntarthatóságra. Egyformán praktikusak egy sportos kiránduláskor hegyes-dombos vidéken, és a mindennapi munkába

járáskor a nagyvárosok forgatagában is. A XXI. század két legmeghatározóbb jellemzője és egyben kihívása a változatos, lendületes életritmus és az egészséges, fenntartható életvitel. A győri székhelyű Leier ennek szellemében hozta létre legújabb leányvállalatát, a Leier Eco-Line Kft.-tcsaknem két éve, amelyegyéb elektromos járművek mellett alternatív hajtású kerékpárok forgalmazásával foglalkozik.

Egy egyszerű biciklizéshez ajánlatos „kerékpárosnak öltözni”, azaz váltóruha nélkül el sem érdemes indulni reggelente akár a munkába, akár az iskolába.Ezzel szemben a Pedelec használata akár elegánsabb öltözéket is lehetővé tesz, az izzadásmentesség garantált még hosszabb út során is. Szeles időben, nehezebb csomagokkalszintén tapasztalhatóak a Pedelec előnyei: kevesebb erőkifejtést igényel, egyszerű és gyors közlekedést biztosít, ráadásul a nagyvárosi forgatagban, szűkebb utakon, a manőverezés is könnyebb egy kerékpárral, amelynek gyorsasága azonban egy moped autóéval vetekszik. „Ilyen járművek például a Leier Eco-Line legújabb termékei a Leier City Uniés Man. Azok számára pedig, akik a vegyes közlekedést preferálják, az  összecsukható elektromos rásegítésű kerékpár – a Leier EH*line / EF01– nyújt kényelmes és gazdaságos megoldást” – mondta el Nagy-György Péter, a Leier Eco-Line üzletágának vezetője.

„Fontos tudni, hogy a Pedelec esetében, 100 km megtételének teljesítmény-szükséglete körülbelül 0,5 kw. Tehát egy teljes akkufeltöltéssel számolva sem túlságosan megterhelő anyagilag a bicikli üzemeltetése, ha számolunk azzal, hogy manapság 1 kw áram díja körülbelül 40 Ft. Tehát 100 km-re vetítve mindössze körülbelül 20 Ft a költségünk. Hosszú távon mindenképpen jövedelmezőbb lehet mindenki számára, ha a Leier City termékeket választja, több szempontból is: nagyjából 3 év alatt megtérülhet a befektetés, hiszen a nagyvárosokban a buszbérlet ára erre az időszakra kiszámítva (amennyiben körülbelül 8 hónapos szezonkihasználással kalkulálunk) megközelítően 200-350 ezer Ft.” – mondta el Nagy-György Péter. A szakember szerint érdekes adat, hogy a budapestiek havi átlagban 7,2 milliárd Ft-ot költenek személygépkocsi-használatra, 5,3 milliárd Ft-ot pedig közösségi közlekedésre, így a fajlagos költés esetükben 32, illetve 22 forint utaskilométerenként*.

Mit érdemes tudni a Leier elektromos kerékpárjairól?

A Leier City kerékpárjai a holland stílusú ergonomikuskialakítást hozták el hazánkba. Magyarországon szerelik őket össze, háromfokozatú, gondozást nem igénylő agyváltóval, digitális LCD kijelzővel, állítható kormánymagassággal és lítium akkumulátor technológiával rendelkeznek. Amennyiben lemerül az akkumulátoruk, az könnyedén kivehető és újratölthető a legközelebbi áramforrásnál. Az elektromos városi kerékpárokon kívül elektromos robogók, összecsukható, MTB és trekking stílusú kerékpárok is szerepelnek a Leier elektromos termékpalettáján, utóbbi speciális felszerelései jóvoltából kiválóan alkalmas túrázáshoz és kirándulásokhoz.

Az európai Pedelec-szabványnak (EU directive 2002/24/EC) megfelelően, a Pedelec kerékpároknál a rásegítés a 25 km/h sebesség átlépése után leáll, innentől csak a sofőr teker és a motor ereje nem lépheti túl a 250 wattos teljesítményt. Félreértésre adhat okot, hogy sokan összekeverik a Pedelec-et az E-bike-kal (elektromos kerékpárral). Ez a kettő pedig nem teljesen ugyanaz, a Pedelec számos előnnyel bír az utóbbival szemben. Az alapvetően gázkaros, vagy 250 wattnál nagyobb motorteljesítményű kerékpárnál B jogosítvány, bukósisak típusengedély szükséges a jelenlegi szabályok szerint, a Pedelecnél pedig meg kell felelni az EN15194-es EU szabványnak, tehát a használatához semmilyen engedély nem szükséges, hiszen kerékpár kategóriába tartoznak. Ezen kívül az E-bike-okra nincs Uniós támogatás, míg az egészségre gyakorolt kedvező hatásai miatt nyugaton az egészségbiztosítók támogatják a Pedelec kerékpárok elterjedését. Ez várhatóan hazánkban is így lesz, hiszen egyre nagyobb népszerűségnek örvend a városi járművek ezen új formája.