Roham a plázákban: dübörögnek a leárazások

A hétvégén beindultak a nyár eleji leárazások. A plázákban és a bevásárlóutcákban gyakorlatilag minden bolt kirakatában ott díszeleg a hatalmas “SALE” felirat, a leleményes és gyors vásárlók akár 50-60 százalékos kedvezményt is kaphatnak.

A napokban elkezdődtek az igazi leárazások: a ruházati üzletek gyakorlatilag egyszerre kezdték el tömegesen leértékelni tavaszi/nyári termékeiket. Az üzletláncok alacsonyabb árakon igyekeznek szabadulni a raktárkészlettől, hiszen a termékek tárolása komoly költségekkel jár.

Az időpont kimondottan ideális, legfőképpen a boltosok szempontjából, hiszen nekik naponta akár több százezer forintot is jelenthet a rossz idő. Iyenkor egyre többen, egyfajta szabadidős tevékenységként keresik fel a plázákat, és mennek vásárolni. A célcsoport elsősorban a fiatalok: nem véletlen, hogy az akciókkal megvárták az iskolai időszak végét. A bevásárlóközpontokban szinte nincs olyan tizenéves, akinek a kezében ne láthatnánk valamilyen ruházati márka reklámszatyrát.

Ráadásul indul a nyaralás-és fesztiválszezon, így sokan most akarnak beszerezni néhány új, nyári ruhadarabot: papucsot, pólót, szoknyát, rövidnadrágot.

Érdekes azonban, hogy az európai éllovas, a hazánkban 2004 óta jelenlévő, és egyre meghatározóbb Inditex- hálózat (Zara, Bershka, Pull and Bear) még nem kezdte meg a leárazásokat. Az Örs vezér téri Árkádban legalábbis hétfőn alig lézengtek a Zara boltban, az üzlet különösképp nem is hirdette, hogy kaphatóak náluk leértékelt termékek (volt néhány akciós árucikk, például nadrágok, pólók, azonban az akciós választék és árak még messze elmaradnak a Zara szokásos leértékeléseitől). Hasonló volt a helyzet kedd este az Aréna Pláza Zara üzletében, de az ottani Bershka vagy Pull and Bear boltok forgalma sem tűnt túl nagynak.

Általában pedig pont a Zara szokta kezdeni az akciókat, jellemző, hogy évek óta a karácsony utáni első napon már elkezdik kiárusítani a téli kollekciót. A Pénzcentrum információi szerint több olyan üzletlánc volt, amely már hetekkel ezelőtt megkezdte volna a nyár eleji akciókat, de vártak arra, hogy a jelentős tömegeket (főleg az intenzíven divatkövető, és az átlagosnál vastagabb pénztárcával rendelkező fiatalokat) vonzó Inditex-üzletek elkezdjék a nagy akciókat. Úgy tűnik, a türelem mostanra fogyott el.

Mire figyelj?

Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a fogyasztónak jogában áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell hogy visszaadja a különbözetet.

Az akciós termékre – ha nem értékcsökkent – ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet “visszahozni”. Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyet közöltek a vásárlóval. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság.

A Zara és társai viszont kissé exkluzívabbá tehetik ruháikat azzal, hogy kissé kivárnak a jelentős leértékelésekkel. Valószínű azonban, hogy néhány napon belül már ezekben a kirakatokban is láthatjuk a hatalmas “SALE” feliratokat. Vélhetően azonban nem sok köze van a késéshez annak a ténynek, hogy öt éve nem látott mértékben csökkent az Inditex SA a profitja, mindenekelőtt a cég fő piacán, Spanyolországban visszaeső kereslet miatt.

Leárazások mindenhol

Gyakorlatilag nincs olyan ruházati üzlet, amelyben ne lennének leárazások. Ez nem csak az üzletek, hanem a plázák üzemeltetőinek érdeke is: minél több időt tölt ugyanis a vevő az üzletközpontban sétálva és akciókat keresgélve, annál valószínűbb, hogy pénzét az éttermekben, mozikban is tovább költi (ezt is erősíti a rossz időjárás).

Talán a leglátványosabb akciók a Springfield üzletekben vannak: a szintén spanyol tulajdonú áruházlánc az ingektől kezdve a nadrágokon át a cipőkig kollekciója nagy részét a korábbiaknál olcsóbban árusítja. A nemrég bevezetett női ruházati termékekben is mutatkozik áresés. Hasonlóan nagy akciókkal próbálja becsalogatni a vevőket a Gant: a felső kategóriás lifestyle ruhapiaci szereplő árai azonban még az 50 százalékos árleszállítás ellenére is elsősorban a tehetősebb vevők számára imponálnak.

A nagyobb alapterületű -és szélesebb választékot kínáló- ruházati boltok közül a C&A igazi nehéztüzérséggel támad: rengeteg akciós szezonális termék szerepel kínálatukban. Nincs ez másként az Arénában meghatározó, 2 emeletes Peek & Cloppenburgban sem. Az üzletben találtunk leértékelt pólókat, nadrágokat, de komplett öltönyöket is.

Aki cipőt szeretne venni, az se habozzon: valószínűleg alig akad a fővárosi bevásárlóközpontokban olyan cipőszaküzlet, ahol ne kínálnának legalább 15 százalékkal olcsóbb lábbeliket. A slágertermék idén nyáron is a jóöreg strandpapucs, amelyből igazán elképesztő a választék.

Sportruházatban egyelőre verhetetlennek tűnik a Hervis, amely több fontos budapesti és vidéki bevásárlóközpontban is tekintélyes alapterületű üzlettel rendelkezik. Az elmúlt napokban minden üzletükben kígyózó sorokkal találkoztunk, vélhetően a hatékonyan reklámozott árcsökkentések miatt.

Általánosságban -a leértékelések “lélektanát” követve- biztosak lehetünk abban, hogy a kiárusított termékek az idő múlásával egyre csak olcsóbbak lesznek. Aki igazán sokat akar spórolni, az várjon még legalább egy hetet, és akkor nézzen szét. Arra azonban nincs garancia, hogy az áhított ruhadarab ott lesz még az üzlet polcain, hiszen az akciók a készlet erejéig érvényesek.