Nyomul a Tesco
Megőrizte vezető pozícióját a hazai kiskereskedelmi láncok között a Tesco: a Nielsen piackutató tegnap közzétett ranglistája szerint a brit központú, hazánkban majdnem 180 boltot üzemeltető társaság több mint hat százalékkal tudta növelni bevételét az elmúlt évben.
Üzlethálózatuk ugyanakkor 28 egységgel bővült, 13 hipermarketet és 15 szupermarketet nyitottak. Kétezer új állást teremtettek az elmúlt évben, az idén 1700 munkahely létrehozását célozták meg – közölte Per Bank, a magyarországi TESCO vezérigazgatója.
Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a tervek szerint az idén harminc üzletük nyílik, ezek fele hipermarket, fele pedig a szupermarketek közé tartozik. Utóbbi típusú áruházuk 2008-ban jelent meg a magyar piacon, azóta 19 ilyen egység nyílt. “Ezzel igazodunk a vásárlók igényeihez, hiszen tapasztalataink szerint az alacsony ár mellett a lakóhelyhez való közelség is fontos szempont” – mondta el a kommunikációs igazgató.
Szavait a Nielsen friss kutatási eredményei is igazolják, hiszen a Tescót négy, jellemzően kisebb boltokat üzemeltető lánc követi a rangsorban. A CBA, a Coop, a SPAR és a Reál, ha kismértékben is, de növelni tudta bevételeit. Közép-Európában sajátosságnak számít, hogy a SPAR kivételével hazai üzletláncokról van szó, amelyek együttesen a teljes magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviselik. Hazai tulajdonú láncok hasonlóan nagy forgalmat, illetve piaci részesedést a régió egyetlen országában sem érnek el.
A múlt év nyertesének a négy diszkontlánc számít. A Lidl, a Penny Market, az Aldi és a Profi, a Nielsen adatai szerint az együttesen 39 bolttal bővülő diszkonthálózat 14 százalékkal tudta növelni forgalmát, amely így meghaladta a 430 milliárd forintot. Ennek legfőbb magyarázata, hogy a fogyasztók nemcsak mennyiségben csökkentették fogyasztásukat, de egyre nagyobb teret nyertek az olcsóbb árkategóriába tartozó termékek, amelyek ezen bolthálózatok fő profiljába tartoznak.
Az üzletláncok idei rangsora azt mutatja, folytatódik az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja. Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen vállalati igazgatója szerint ezt a vásárlói igények határozzák meg. A piackutató fogyasztói kutatásai feltárták: a legtöbb magyar fogyasztó számára az idén a boltválasztás legfontosabb szempontjává lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van, mégpedig könnyen és gyorsan.
Egyes piaci szereplőket meglephet, hogy önmagában az alacsony ár nem szerepel a legfontosabb szempontok között, ám az éles versenyben a kedvező ár alapvető elvárássá vált a fogyasztók körében. Olcsóbb vásárlásra tálcán kínálja a lehetőséget a mind több kereskedelmi márkás termék, valamint a növekvő számú promóció – tette hozzá a Nielsen vállalati igazgatója.
A koncentráció jelentős voltát bizonyítja, hogy míg az összes magyarországi élelmiszerüzletből egy százaléknál is kevesebbet képviselnek a hipermarketek, rájuk jut 38 százalék a háztartási vegyi áru és kozmetikum – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából, 31 pedig az élelmiszeréből – mondta el Szalókyné Tóth Judit.