Milliárdokat termel az internetes közösségi vásárlás

A közösségi vásárlás az utóbbi egy évben robbant be a magyar kiskereskedelembe, mára hárommilliárdos összforgalomról és hatvannál több piaci szereplőről tudni. Hamarosan azonban konszolidáció jöhet – írja a nol.hu

Némileg eltér az Egyesült Államokban kialakult közösségi vásárlás modelljétől a Bónusz Brigád alapítói – Kaprinay Zoltán és Heller Gábor – által kialakított üzleti modell, bár ők sem titkolják: alapvetően az USA-ban sikeres Groupon üzletmenetét vették alapul. Ám azt nem egy az egyben ültették át a magyar piacra, hanem „honosították” azt, azaz az itteni piaci lehetőséghez alakították. Így a 2010-ben indult Bónusz Brigád a Grouponhoz hasonlóan eddig kizárólag szolgáltatásokat kínál a törzsvásárlóinak, ám rövidesen kézzelfogható termékekkel is bővül a kínálat – hangzott el a cég egy éves évfordulója alkalmával szervezett háttérbeszélgetésen. A közösségi vásárlás a régióban az utóbbi egy-két évben jelent meg. Magyarországon hárommilliárd forintra becsülik e kereskedelmi csatornák összesített forgalmát – nagyjából hatvan, javarészt kisebb vállalkozás van a piacon. A Bónusz Brigád vezetői Csehországban kétszáznál is több vállalkozásról tudnak. A GKIeNet felmérése szerint idén tavasszal már a 14 és 74 év közötti lakosság 1,5 százaléka vásárolt ilyen módon terméket vagy szolgáltatást. Szakértők szerint a közösségi vásárló oldalak sajátossága és egyben sikere azzal is magyarázható, hogy olyan fogyasztókat is meg tud szólítani, akik egyébként nem vásárolnának az interneten keresztül.

 

A Bónusz Brigád eddig 1 milliárdos éves forgalmat bonyolított le, ám a vezetői azt remélik, hogy az év végére a cég már eléri az 1,5 milliárdot és a vállalkozás év végére már nyereséget fog termelni. Jelenleg háromszázezer tagról tudni, ám arról a cégvezetés egyelőre nem nyilatkozott, hogy a vásárlók fejenként és átlagosan mekkora összeget költenek el a Brigádon keresztül. A közösségi vásárlásra már az internetes üzletben is mozgó multik is felfigyeltek, így több, hasonló oldalt is indítottak nálunk is. Kaprinay Zoltán elmondta: eddig is több felvásárlási ajánlatot kaptak, ám nem kívánják értékesíteni a céget. Bár napirenden van valamelyik nagy, amerikai cég belépése a magyar piacra is – Romániában jelen van a Groupon egyik leányvállalata, ám szerintük ha a helyi piac szereplői együttműködnek – így van ez Romániában és Csehországban is, úgy a helyi cégek nagyon is versenytársai tudnak lenni az amerikai multiknak. A hirtelen felfutott közösségi vásárlási piacon a cég vezetői szerint rövidesen piaci konszolidáció jöhet, Kaprinay úgy véli: egy akkora piacon, mint a magyar legfeljebb két nagyobb vállalkozás tud nyereségesen üzemelni.