Jönnek az exkluzív márkák

Egyértelműen az Andrássy út előretörése és felértékelődése jelentette a budapesti kiskereskedelmi ingatlanpiac legfontosabb idei folyamatát. Az Andrássy úton a Louis Vuitton üzlet megjelenése elindított egy folyamatot, amelynek következtében egyre több exkluzív prémiummárka lép be és fog belépni a magyar piacra. Eközben a budapesti plázák egy része már felújításra, ráncfelvarrásra szorulna. A Westend-Mammut-Árkád trió egyre inkább elhúz a többitől.

2006-ban a bevásárlóközpontok piacán leginkább az a kiemelkedő esemény, hogy több nagyszabású projekt megvalósítása elindult végre, amelyek már évek óta várattak magukra, mondta el a Portfolio-nak Pál Erika, a Jones Lang LaSalle retail tanácsadásért felelős vezetője. Ilyen projektnek számít a volt lóversenypálya helyén épülő Aréna Pláza és a budai Skála helyén épülő beruházás is.
Magas bérleti díjak

Pál Erika szerint több fővárosi pláza megérett egy általános felújításra, a bérlői mix felfrissítésére. A 10 éves Duna Plaza mellett a tanácsadó a Mammut 1-et említette, hiszen szerinte egy modern bevásárlóközpontnak 5-6 évente meg kell újulnia a versenyképesség megőrzése végett. A hazai plázák többsége egyelőre kivár ezzel a lépéssel. A bérlői mix kialakításában szem előtt kell tartani, hogy a stabilitás szempontjából a nemzetközi divatmárkák beemelése a legelőnyösebb a fejlesztő és az üzemeltető szempontjából.

A bérleti díjak esetében szignifikáns változást nem vár a JLL munkatársa, azok viszonylag stabilak maradnak középtávon. A Westend díjai már így is kimelkedően magasak, a 80-100 euró miatt magas a bérlői fluktuáció, ez az árszint példátlannak számít egész Közép-Európában. A Westendben a bérlői mix sem olyan tudatosan alakított, mint a Mammutban vagy az Árkádban, ahol 30-50 eurós díjakkal kell számolniuk a kereskedőknek, és ez a szint várhatóan 2007-ben sem emelkedik szignifikánsan.
Katalizátor

2006 legfontosabb folyamatának az Andrássy út látványos átalakulását említette Pál Erika a Portfolio kérdésére. Az üzletek lecserélődése, az exkluzív divatmárkák megjelenése természetesen nem egyéves folyamat, de 2007-ben érzékelhetőek lesznek a változások. A Louis Vuitton belépése a piacra katalizátorként hat a hasonló világmárkák megjelenésére is, és a jövő évben várhatóan további prémiummárkákat fedezhetünk fel az Andrássy úton. A bérleti díjak az elmúlt 1-2 évben gyakorlatilag megduplázódtak, így hasonló mértékű növekedés 2007-ben nem várható. Ám valószínűsíthető, hogy egy-egy újabb szerződést magasabb bérelti díj mellett kötnek meg.

A Váci utcára 2006-ban a stagnálás volt jellemző, mind a bérleti díjak, mind a bérlői szerkezet és a látogatottság tekintetében. Pál Erika szerint a részpiacnak alapvetően az ING Vörösmarty téri projektje, valamint az Orco által felújított ex-BÉT-épület adhat lökést. Ezeknek az ingatlanoknak az elkészülte előtt jelentős változásokat nem vár.