Ingatlaneladás: kevesen próbálkoznának egyedül

Elsősorban az ingatlan értékesíthetőségének és „láthatóságának” javításában, valamint a reális piaci értékének meghatározásában látják a magyarok az ingatlanközvetítők legfőbb hozzáadott értékét – derül ki az OTP Ingatlanpont online felmérésből. A jelenlegi piaci helyzetben a válaszadók csupán harmada próbálná meg külső segítség nélkül árulni ingatlanját.

Kevesen próbálnák meg önállóan értékesíteni az ingatlanjukat, amennyiben arra kerülne a sor – derül ki az OTP Ingatlanpont összesen több mint ötszáz fő bevonásával készült online felmérésének az eredményeiből. A válaszadóknak csupán harmada vágna bele önállóan a lakásának értékesítésébe – így az ingatlan meghirdetésébe, az érdeklődő telefonhívások kezelésébe, a potenciális vásárlók fogadásába, az alkudozás lebonyolításába -, míg a többiek igénybe vennék ehhez a közvetítők segítségét. A megkérdezettek összesen közel 40 százaléka nagyobb hálózat közreműködését venné igénybe, elsősorban abban a reményben, hogy a több munkatárs több érdeklődőt is hozhat az ingatlanjukhoz, míg a válaszadók 13 százaléka „helyi specialistának” számító kisebb céget bízna meg, amely jól ismeri az adott környék sajátosságait. Nincsenek sokan az olyanok sem, akik a gyorsabb siker reményében egyszerre több közvetítőt is megbíznának, 15 százalék választotta ezt az opciót.

 

„Sok esetben nehéz feladat manapság valóban komoly vevőket találniuk az ingatlaneladóknak, a felmérésünk eredményei pedig azt mutatják, hogy a helyzettel sokan tisztában is vannak, ezért eleve kevesen próbálkoznak ezzel teljesen önállóan. Azonban az eladók erősödő tudatosságát mutatja az is, hogy a ló túl oldalára sem estek át az emberek a gyorsabb eladás reményében, és csak kevesen „halmozzák” a közvetítőket” – mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Meglátása szerint ugyanis számos hátránnyal és buktatóval járhat egyszerre több közvetítőt megbízni. „Egyrészt több időt vehet igénybe folyamatosan több céggel tartani a kapcsolatot, többek közt azért is, mert az eladónak informálási kötelezettsége is van az ingatlanosok felé, másrészt magasabb költségekkel is járhat. Előfordulhat ugyanis, hogy a több párhuzamosan dolgozó közvetítő egyszerre hoz vételi ajánlatot az ingatlanra, ilyenkor pedig mindegyik jogosult lehet a jutalékra, függetlenül attól, hogy végül ki hozta a vásárlót” – mondja. Az pedig az ügyvezető szerint az ingatlanközvetítői piac elmúlt évek óta jellemző trendjét tükrözi, hogy a válaszadók többsége a nagy hálózatokhoz fordulna a kisebb helyi szereplőkkel szemben, ugyanis pontosan emiatt indult el a válság berobbanása után egy tisztulási és koncentrálódási folyamat a közvetítők között. „Országos hálózatunk partnerhálózatán keresztül a kisebb ingatlanirodák is kínálják az eladó ingatlanjainkat, így náluk is találkozhatnak velük a potenciális vásárlók” – tette hozzá az OTP Ingatlanpont vezetője.

 

Az OTP Ingatlanpont felmérése azt is vizsgálta, hogy miben látják az eladók az ingatlanközvetítők fő hozzáadott értékét. A válaszokból kiderült, hogy tízből majdnem hatan azért bíznának meg közvetítőcéget, mert azok az ingatlanpiaci ismereteiknek és hatékony marketing csatornáiknak köszönhetően segítenek láthatóvá és értékesíthetővé tenni az eladó ingatlant. A válaszadók húsz százaléka pedig azt tartja a legfontosabbnak, hogy a közvetítők képesek meghatározni az ingatlan valós piaci értékét. Ezt a két választ adta megkérdezettek több mint háromnegyede. „Az eladók értékítélete alapján a jövőben még inkább előtérbe kerülhetnek az olyan közvetítői hálózatok, amelyek nagyon komoly marketingtámogatást tudnak nyújtani az általuk közvetített ingatlanok hirdetéséhez, illetve reális ármeghatározást, illetve hivatalos értékbecslést is képesek nyújtani. Mindezt természetesen amellett, hogy kezelik a bejövő érdeklődéseket, előszűrik a vevők igényeit és lehetőségeit, illetve segítenek az eladó és a vevő közti érdekegyeztetésben is” – összegez Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a kutatásuk online mivolta miatt elsősorban az internetező lakosság szokásaira relevánsak az eredmények, a válaszadók nagy száma miatt mindazonáltal alkalmasak lehetnek általános következtetések levonására is.