Az útépítések is fejlesztik az ipari ingatlan piacot
Változatlanul
alacsony Magyarországon az igény szerint megépített (build-to-suit)
ipari épületek száma, alapvetően a spekulatív fejlesztések és az
erre épülő bérbeadás dominálja az ipari ingatlanok piacát, a
fejlesztések zöme az új utak mellett történik – így jellemzi ezt a
piaci szegmenst a Colliers Magyarország Kft. elemzése.
Az ingatlan tanácsadó cég véleménye szerint az ipari ingatlanok
piaca rövid távon nem reagál érzékenyen a konjunkturális hatásokra,
nem figyelhetők meg hatalmas változások, átrendeződések. Az idei
előrejelzésük szerint a hagyományos Budapest központúság mellett a
vidéki helyszínek iránti kereslet tovább emelkedik a gyártó és
összeszerelő cégek körében. Az új útfejlesztések,
autópálya-építések, valamint az M0-ás körgyűrű új szakaszának
átadása pedig az eddig kevésbé értékesnek tűnő területeket is a
befektetők látókörébe hozhatják.
A Világgazdaság Üzleti Ingatlanévkönyve 850 ezer négyzetméterre
teszi a modern ipari épületek alapterületét a fővárosban és
környékén. A múlt évben mintegy 160 ezer négyzetméter új épület
készült el. A bérbeadás ettől kisebb volt (az első félévben 51 ezer
négyzetméter), a kihasználatlansági ráta 12,1 százalék.
“A 2006-os évet értékelve mindenképp kiemelt figyelmet érdemel a
bérlői igények érezhető erősödése az új építésű raktár- illetve
gyártócsarnokok iránt, és ez a tendencia valószínűleg a 2007-es évet
is jellemezni fogja. Mivel a már meglévő ingatlanok üresedési aránya
csökken, új fejlesztések, barna- és zöldmezős beruházások
lendíthetik majd tovább a piacot. Meg kell azonban említeni, hogy
ezeknél a beruházásoknál a tulajdonviszonyok, az esetleges
környezetvédelmi és egyéb szabályozási kérdések gyakran igen nehéz
feladat elé állítják a fejlesztőket.” – olvasható a Colliers
elemzésében.
Az ipari ingatlanok piacán legnépszerűbb területek Budapesten
belül a IV.., IX., X., XV., XX., XXIII., III., XI., XXII. kerületben
találhatók. A fővároson kívül a főbb autópályák környéke (például
Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy, Páty, Herceghalomig bezárólag,
déli illetve keleti irányban Szigetszentmiklós, Dunaharaszti, Gyál,
Vecsés), valamint a Ferihegyi repülőtér vonzáskörzetében
elhelyezkedő területek tartanak számot kiemelt érdeklődésre.
Említést érdemelnek még az M3-as autópálya menti fejlesztések is
(Dunakeszi, Fót), amelyek várhatóan az új M0-ás szakasz
elkészültével válnak még keresettebbé. Az autópályák, az M0-ás
körgyűrű és összekötő hidak jelentőségét jól mutatja az a tény is,
hogy a Pilis környéke vagy Szentendre – a budapesti közelség
ellenére – a nehéz közúti megközelítés miatt ez idáig mérsékelten
keltette fel a fejlesztők figyelmét.