A gazdasági nehézségek ellenére egyre több kiskereskedő terjeszkedik külföldön
A Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlan tanácsadó vállalat új, ‘Mit tartogat a kiskereskedelmi piac 2012-re?’ tanulmánya szerint “az európai gazdasági hanyatlás ellenére egyre több kiskereskedő és befektető terjeszkedik külföldön.”
A Cushman & Wakefield szerint 2012-ben a vezető márkák körében várhatóan megnövekszik a nemzetközi terjeszkedés, de a kiskereskedők továbbra is óvatosak és folyamatosan vizsgálják meglévő üzlet portfóliójukat, költségcsökkentés és a profit maximalizálás tekintetében, továbbra is leginkább a nagyvárosok kiemelkedő ‘high street’ és bevásárlóközpont lokációkra fókuszálva. Azonban, míg ebben az évben az aktivitás a kiemelkedő ingatlanok és helyszínek felé irányult, a kevésbé kockázatkerülő kiskereskedők és befektetők nyitnak a célpiacok felé. Sok kiskereskedő kifejezetten nyitott a fejlődő piacok és a fejlett piacok kisebb városai irányába. A fókusz azonban minden esetben a legkiemelkedőbb lokációkon és a jól kialakított ingatlanokon van.
A modern területekre való fókuszálás összefonódik a kiskereskedők teljesítmény iránti és fenntarthatósági igényeivel, valamint a technológiai integrációval. A Cushman & Wakefield jelen tanulmánya kiemeli az egyre alacsonyabb minőségi kínálatot, valamint azt, hogy a kereskedők nemigen vásárolják meg területeiket. A piacokra történő belépés a fejlesztések hiányában egyre nehezebb lesz, és ez várhatóan nagy kihívás a terjeszkedi vágyó kiskereskedőknek. Továbbá a jelenleg 2011-re előre jelzett 6,8 millió négyzetméter új kiskereskedelmi terület (ennek 46% százaléka Oroszországban, illetve Törökországban várható) átadása több fejlesztés késlekedése miatt nem fog teljes egészében megvalósulni.
A kiskereskedők a ’multi- channel’ ajánlatokra hajtanak
A kiskereskedők azon versengenek, hogy üzleteiket és üzemeltetési stratégiájukat a vásárlói élmény fokozásának érdekében megváltoztassák és a legkiélezettebb verseny a ’multi-channel’ ajánlatok, az m-kereskedelem, valamint az e-kereskedelem területén várható. Nem lehet egy egységes stratégiát érvényesíteni minden piacon, de a Cushman & Wakefield szerint a hatékony és jó elhelyezkedésű ingatlanok kulcsfontosságúak lesznek a nagyvárosokban. A kiskereskedőknek csökkenő kínálattal kell számolniuk a jó lokációk tekintetében, mely a fejlesztések hiányának és a megemelkedett bérleti díjaknak köszönhető. A másodlagos területek esetében azonban ennek még mindig az ellenkezője igaz, sok az üres terület és a bérleti díjak és kedvezmények továbbra is kedvezőek.
Mark Burlton, a Cushman & Wakefield EMEA bérlőképviseleti vezetője elmondta: “Ahogy a helyi piacok egyre keményebbé válnak és több esetben stagnálnak, egyre növekvő számú márka lép be az új piacokra, melyek izgalmasabb lehetőségeket tartogatnak a bevétel növekedés tekintetében. Ezzel egy időben a bevásárlóközpont tulajdonosok keresik az új és külföldi márkákat, újszerű üzletkoncepciókat és vásárlói élményeket. Az alapüzenet, melyet mi a piac felé kommunikálunk 2012-re, az a ‘frissen tartás’ – hiszen a piac szomjazik az új ötletekre és koncepciókra – de továbbra is az elsődleges kiskereskedőkre fokuszálva, akiknek fontos a jelenléte.”
Kiskereskedelmi gazdaság: 2012- ben kiélezett és lassú
David Hutchings, a Cushman & Wakefield európai piackutatási csapatának vezetője hozzáfűzte: “Az alacsonyabb infláció és kamatok várhatóan jó hatással lesznek a vásárlóerőre 2012-ben és a hitelválság várhatóan stabilizálódik. Azt azonban, hogy ez mikor fog bekövetkezni, senki sem tudja és a jelenlegi bizonytalanság, munkanélküliség és magasabb adók továbbra is óvatosságra intik a vásárlókat. Enek eredményeként a bérleti díjakat továbbra is a kereslet és a kínálat határozza majd meg.”
„2012-ben kisebb mértékű növekedésre számítunk, mint 2011-ben – sok nem első osztályú lokáció tekintetében ez akár csökkenést is jelenthet, mely kettősséget eredményez a kiskereskedelmen belül. A bevásárló utcák jobban teljesítenek majd, mint a bevásárlóközpontok, mely a luxusmárkák keresletének és a ’mass-market’ kereskedők kiemelkedő lokációjú üzletek iránti igényének köszönhető, valamint a ’retail warehousing’ felemelkedése is hatással lehet rá, hiszen az olcsóbb iránt nagyobb a kereslet. A ’designer outlet’ koncepciók is várhatóan tovább fejlődnek, mivel az elmúlt években ezek forgalma a recesszióra való tekintettel a többi koncepcióval ellentétben megnövekedett.” A Cushman & Wakefield szerint a luxus és a felső kategóriás kiskereskedők továbbra is jól teljesítenek majd. A visszafogott költekezés és a vásárlók árérzékenysége kedvez az olyan áruházláncoknak, mint a Lidl, az Aldi, a Primark és a H&M, akik folyamatosan terjeszkednek és nem befolyásolja őket annyira a gazdasági bizonytalanság és a vásárlók egyre inkább a jó minőségre törekszenek, ami a luxusmárkáknak is kedvez.
A kiskereskedelmi ingatlanok iránti befektetési étvágy továbbra is nagy a régióban
A kiskereskedelmi befektetési piac a harmadik negyedévben elég aktív volt, 9,1 Milliárd € összbefektetéssel, mely 7,7 százalékkal magasabb, mint a második negyedévben. Az első 9 hónapban összesen 29,7 milliárd € összbefektetés történt, amely 9,8 százalékkal haladja meg a 2010-es év azonos időszakában mért értéket. A piaci részesedés most 34,3 százalék a 2010-es 33 százalékkal szemben. Mindemellett a nagyobb területek, pl. a bevásárlóközpontok finanszírozási nehézségei hátráltatták a kiskereskedelmi szektort az első negyedévben, míg az irodapiac 42 százalékos piaci részesedéssel szárnyalt. Mike Rodda, a Cushman & Wakefield külföldi kiskereskedelmi befektetési osztályának vezetője hozzáfűzte: “Jelenleg a befektetők leginkább a kiskereskedelmi ingatlanokra fókuszálnak és a strukturális változásokban, a gazdasági fellendülésben, a legjobb lokációkban és a jól kialakított ingatlanokban látnak lehetőséget.”
A növekvő kínálatnak köszönhetően 7,5 százalékos volumennövekedéssel a befektetések tekintetében javulás várható ebben az évben (€ 41,7 milliárd) és 10-15 százalék 2012-ben (körülbelül € 47 milliárd). A teljesítmény trendek továbbra is változatosak lesznek, ahogy a piac a kockázatok miatt kiéleződik. A nagyobb ingatlanok hozamcsökkenésére számítunk, mely a kereslet és a kínálat kiegyenlítődéséből és a kamatokból adódik, de a másodlagos városokban ez nem jellemző, hisz itt az épületek még mindig az első és másod kategória határán mozognak.