Zöld trend a tengereken – ilyenek lehetnek a jövő hajói

A jövőben a tengeri szállításban is komoly szerepet kaphatnak a szélenergiát hasznosító hajók, amelyek fejlesztése már gőzerővel folyik.

A “zöld monstrumok” egyrészt könnyebben kielégítik az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat, másrészt lényegesen kevesebbet fogyasztanak hagyományos társaiknál – nem csoda, hogy egyedi fuvarozásra már most használják őket.

Bár egyelőre még csak mutatóban és kísérleti jelleggel futnak a világ tengerein a szélenergiát ismét hasznosítani képes teherszállító hajók, húsz éven belül fel fog erősödni szerepük a vízi szállításban, nyilatkozta az mfor.hu-nak Póti Miklós, a DHL Global Forwarding regionális tengeri szállítmányozási igazgatója.
Büntetik a szennyező hajókat

A szakember szerint ennek egyik oka, hogy a környezetvédelmi szabályozások megszigorodtak a közelmúltban, és a jövőben további bekeményítés várható. Másrészt a szélenergiát hasznosító hajók kevesebbet fogyasztanak, azaz jelentősen csökkenthetik üzemeltetőik üzemanyagköltségét.
A környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülését jelzi, hogy idén júliusban egyeztetést tartottak a témában a legnagyobb európai kikötők, Hamburg és Rotterdam vezetői. A két kikötő egységes szabályozást kíván kialakítani a tengeri hajóktól elvárt környezetvédelmi standardok terén, és ezek alapján állapítaná meg a hajóstársaságokat terhelő környezetvédelmi illetékek nagyságát.

A Hamburger Abendblatt híradása szerint a vezetők már akkor jelezték, hogy emelni fogják az ilyen típusú illetékeket. A lap egyúttal emlékeztetett arra, hogy a kikötők a szigor növelésével az EU egyre rigorózusabb környezetvédelmi előírásait teljesítik.

Már fuvaroznak a siklóernyős teherszállítók      
Az új kihívásokra jelenthet megoldást a brémai székhelyű Beluga hajóstársaság DHL Global Forwardinggal közösen tető alá hozott fejlesztése, a Beluga Sky Sails is, amely egy óriási siklóernyő segítségével hasznosítja a szélenergiát:
Póti Miklós szerint a SkySails akár félmillió dollárt is képes megspórolni az üzemanyagszámlán egy Európa és Ázsia közötti szakaszon, éves szinten pedig 10 és 35 százalék közötti megtakarítást lehet elérni általa, a szélviszonyoktól függően.

Július végén jelentették be, hogy egy amerikai pénzügyi befektető szállt be a Beluga Shippingbe. Az Oaktree Capital Management százmillió euró nagyságrendű összeget invesztál a német cégbe, és ezáltal kisebbségi tulajdonosa lesz a hajóflottájának. A Beluga a friss tőkét új hajók építésére kívánja fordítani.

A szakember úgy véli, optimális esetben az egyébként motorral is felszerelt SkySails tranzitideje sem hosszabb, mint egy hagyományos hajóé – legalábbis ha a takarékossági okokból egy ideje kisebb sebességgel haladó szállítókat vesszük alapul.
A siklóernyős teherszállítóból jelenleg kettő van üzemben a világon. Egyelőre csak egyedi, “túlsúlyos” megbízásokra vetik be őket – egyikőjük például Brazília és Európa között fuvaroz vasércet -, öt éven belül azonban megsokszorozódhat számuk, tette hozzá Póti Miklós.  

“Zöld hajók” kifejlesztésére szőnek terveket a japánok is: a NYK hajóstársaság például 2030-ig szeretné megépítené az úgynevezett “NYK Super Eco Ship” tengerjárót.
A konténerszállító hajót nagyrészt folyékony földgáz alapú üzemanyagcellák segítségével hajtják majd, emellett 31 ezer négyzetméternyi napelem révén a napenergiát, nyolc vitorlával pedig a szélenergiát is hasznosítani fogják. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a monstrum szén-dioxid kibocsátása hetven százalékkal lesz kisebb, mint a jelenlegi dízelmeghajtású hajóké.