Vérfürdő a luxuspiacon – Nem erre számítottunk
Bár sokan azt hitték – még talán az év elején is-, hogy a luxus piac ellenáll majd a válságnak, az elhúzódó nehézségek hatására sajnos ezt a szegmenst is utoléri a végzete. A gazdasági válság nem kíméli a luxus divatházakat. Számos közülük jelentős problémákkal küzd.
Az idei év első felében többen is a csődszélére kerültek – köztük a francia Christian Lacroix-, míg mások jelentős elbocsátásokra kényszerülnek, hogy életben tartsák üzletüket. Legutóbb a Versace jelentette be, hogy megválik dolgozóinak 26 százalékától, de leépíti a Chanel is, illetve csökkentett alkalmazottainak munkaidejét a Prada is. A luxus márkák piacán az idei évben 8 százalékos visszaesés várható, s bár a jövő év valamivel jobbnak ígérkezik, a növekedés mértékét alig 1 százalékosra várják az elemzők.
Oda vannak a szép remények
A gazdasági válság erős hatást gyakorolt a kiskereskedelmi láncok forgalmára. Az emberek ugyanis a források beszűkülése miatt kevesebbet költenek, de nem egyformán vágták meg kiadásaikat minden termékcsoportot illetően. Az élelmiszer hálózatokon kívül, azonban kevesen mondhatják el magukról, hogy nem szenvednek jelentős visszaeséstől.
De hogy érintik a gazdasági nehézségek a luxus nemzetközi márkákat? Sokáig arról lehetett hallani, hogy a válság nagyon kevés befolyást gyakorol a luxustermékeket kínáló divatházak forgalmára. Ezek vásárlóit ugyanis a szakértők a legellenállóbbnak gondolták, hiszen esetükben kevésbé beszélhetünk az elbocsátások okozta sokkokról, vagy a fogyasztási hitelek visszaesése miatt beszűkülő vásárlási lehetőségekről. Azonban bármennyire is ellenállónak tűnt ez a kiskereskedelmi szegmens, a gondokat úgy tűni mégsem kerülhette el. Az elhúzódó gazdasági nehézségek, az ezen a piacon aktív vásárlókat is elérték, hosszú távon ugyanis a fogytán lévő tartalékok, illetve megcsappanó bevételek a gazdag vásárlókat is költségeik mérséklésére kényszerítették.
Ennek következtében mára a gazdasági válság erősen érinti a nagy nemzetközi luxus divatmárkákat is, akik jelenleg a költségeiket igyekeznek csökkenteni, hogy mérsékeljék veszteségeiket, s így képesek legyenek rugalmasabban reagálni a kihívásokra. Legutóbb az olasz Versace jelentette be, hogy megválik alkalmazottainak egy jelentős részétől. 1360 foglalkoztatottjából 350 embert, dolgozóinak több mint egynegyedét (26 százalékát) küldi el egy két éves átstrukturálási terv keretében a jövő év közepével, amelynek keretében átvizsgálásra kerül a cég jelenlegi bolthálózata is, illetve termelési és logisztikai tevékenységét Milánóra koncentrálja majd a cég.
A cég adózás előtti vesztesége várhatóan 30 millió euró lesz idén, bevételei pedig 273 millió eurót tesznek majd ki. 2008-ban a Versace nettó vesztesége még “csak” 7,5 millió euró volt, 336 millió eurós bevétel mellett. Az idei évben az árbevétel jelentős visszaesése a cég nagykereskedelmi üzletágát érintő 30 százalékos forgalomcsökkenésnek tudható be.
A társaság egyébként a hónap elején jelentette be, hogy bezárja három üzletét Japánban, mely az egyik legnagyobb luxus piacnak tekinthető. Ugyanakkor a jól teljesítő kínai, hong kongi, makaói és taiwani boltokkal továbbra is jelen lesz a cég. A nemzetközi divatlánc háza táján azonban a gondok már nem most kezdődtek, hanem Gianni Versace 1997-es halálával mely után pár évente mindig új menedzsment került a cég élére. Most azonban a gazdasági nehézségek még inkább kiélezték az eddigi hiányosságokat.
A még nagyobb vesztesek
A gazdasági válság azonban nem csak a Vercase-t érinti súlyosan, összességében azt lehet mondani, hogy a kisebb, főként családi kézben lévő luxusmárkák egyaránt jelentősen megszenvedik a jelenlegi piaci körülményeket. Nem régiben a Prada is bejelentette, hogy csökkenti teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottainak számát, 3000 olasz alkalmazottjuk közül 210-en dolgoznak ezentúl csökkentett munkaidőben. De a sornak ezzel még nincs vége, a Wertheimer család tulajdonában álló Chanel 200 dolgozójától kénytelen megválni, vagyis munkásainak 10 százalékát elküldi szintén a válság következtében visszaeső forgalomra hivatkozva.
Néhány cég azonban még az elbocsátásoknál is nagyobb bajoktól szenved, februárban csődbe ment például a Gianfranco Ferre márka tulajdonosa, az olasz Ittierre, míg a francia neves divatház a Christian Lacroix pedig júniusban kért csődvédelmet a luxus piac gyengélkedésével indokolva. A cégre egy az Egyesült Arab Emirátusok uralkodó családjához közel álló sejk 100 millió dolláros (68 millió eurós) vételi ajánlatot tett.
Vannak, akik azért jobban bírják
Jobban viselik azonban a válság okozta nehézségeket a több márkát is birtokló luxuscégek – mint a LVMH Moet Hennessy Luis Vuiton és a Gucci Csoport -, a különböző brandjeiknek köszönhetően több lábon állnak. Így relatíve alacsonyabb fix költségekkel szembesülnek, valamint rugalmasabban képesek reagálni a kihívásokra. Esetükben is azonban inkább a már meglévő bolthálózat megtartása került előtérbe, a bővítési tervek valószínűleg még egy ideig a fiókokban maradnak.
Még messze nem lélegezhetnek fel ugyanis a luxus divatmárkák, elemzők szerint ugyanis a luxus márkák piacán az idei évben 8 százalékos visszaesés várható, míg jövőre a bevételek csupán 1 százalékos növekedése várható.