Változatlanok a kkv-k üzleti várakozásai
Alig változtak a kis- és középvállalatoknak a következő fél évre szóló üzleti várakozásai, a Policy Agenda-Ipsos kutatása szerint ugyanis a március végén mért 50,2 százalékos mutató júniusra 50,4 százalékra emelkedett – közölte a Policy Agenda szerdán az MTI-vel.
A 700 céget bevonásával készült felmérés szerint a magyar gazdaság kilátásait illetően a kkv-vezetők 30 százaléka javulást, 32 százalékuk romlást vár és a maradék arra számít, hogy a magyar gazdaság helyzete nem változik.
A kkv-k többsége, 62 százaléka nem számít arra, hogy a következő hat hónapban változik a likviditási helyzete.
A válaszolók közel fele, 48 százalék olyan nehézségekre számít a következő évben, ami megingathatja a cégének helyzetét, és leginkább a gazdasági környezet bizonytalanságaitól tartanak.
A kkv-vezetők több mint fele, 55 százaléka úgy véli, hogy kapacitásai megfelelnek a következő hat hónapban várható keresletnek, mindössze 6 százalék számol kapacitáshiánnyal, a többieknek a várakozások szerint felesleges kapacitásaik lesznek.
A megkérdezettek szerint az elmúlt 12 hónapban a fogyasztói árak átlagosan 11 százalékkal emelkedtek, miközben értékesítési áraik 61 százalékban változatlanok maradtak. A válaszolók 24 százaléka átlagosan 10,2 százalékos áremelés érvényesítéséről számolt be, de az átlagot tekintve a vállalatvezetők “önbevallása” alapján a kkv-szektorban az értékesítési árak mindössze 0,5 százalékkal emelkedtek az elmúlt egy évben.
A családi vállalkozások – 50 százalékot meghaladó mértékben családi tulajdonban lévő cégek – konjunktúra mutatója 51,3 százalék, kicsit magasabb a kkv-szektor 50,4 százalékánál. A családi vállalkozások az átlagosnál optimistábbak a bővítésük kilátásait tekintve, míg összességében hasonló a véleményük a kkv-vezetőkéhez.
A vizsgálatot másodszorra végezte el a Policy Agenda – derül ki a kutatóintézet honlapjáról. A módszertanról szólva a honlapon az olvasható, hogy a kutatás a magyar kis- és középvállalat, azaz a 10-249 alkalmazottat foglalkoztató vállalatok populációját reprezentálja vállalatméret – az alkalmazottak száma -, gazdasági ágazat és területi elhelyezkedés szerint.