Új ingatlanközvetítő a piacon
Az ingatlanpiac fellendülése mellett a magyar ingatlanos kultúra további fejlődése is várható, így az ingatlanközvetítők piaci részarányának növekedésére számíthatunk. Új ingatlanközvetítő hálózat indul a Duna House csoport égisze alatt, SMART Ingatlan néven.
A válság kezdete óta nagymértékben szűkült és ezáltal tisztult az ingatlanközvetítői piac, mivel jelentősen csökkentek a tranzakciószámok és csak a hatékonyan működő irodák/rendszerek tudtak talpon maradni. Egy olyan szektorról van szó, ahol nagyon alacsony a belépési korlát, jó piacon elegendő egy mobiltelefon és egy online hirdetési csomag, nehezebb piacon azonban ez nem lehetett eredményes, így sokan feladták tevékenységüket. 2014 év eleje óta jelentős fellendülés tapasztalható az értékesítési volumenben és becslések szerint ez a tendencia marad a következő években is. Javuló piacon belül pedig kétségtelenül újra nő majd az új belépők száma.
Azonban azt is lehet látni, hogy a jövő azon hálózatoké, akik a megbízók számára hatékony értékesítési megoldásokat tudnak felmutatni. Ennek is köszönhetően van egy igény a kisebb, független irodák részéről hálózati csatlakozáshoz. Az utóbbi 2-3 évben több új hálózat is indult, egyesek 20 vagy akár 40-60 irodát is össze tudtak fogni ezalatt a pár év alatt.
A Duna House ezt az igényt nem tudja lekezelni, hiszen a DH modell egy territoriális rendszer. Ezért döntött a SMART Ingatlan indítása mellett, amivel tovább kívánják fejleszteni a cégcsoportot, választ adni a meglévő piaci igényre és élvezni a piaci élénküléssel járó előnyöket, mindezt úgy, hogy a Duna House hálózat üzleti modellje is sértetlen marad.
Ahogy a Duna House identitását elsősorban a franchise partnerek alakították, így hasonló folyamatot képzelnek el a SMART Ingatlannál is. Azonban míg a DH-ban elsősorban más szektorokból érkezett vállalkozók a franchise partnerek, addig a SMART-ban többnyire olyan partnerekre számítanak, akik ingatlanos múlttal, tapasztalattal rendelkezve napi szinten, tevékenyen részt vesznek az iroda működtetésében. Ezért viszonylag rugalmas rendszert hoztak létre induláskor, melyben főleg a hálózathoz kapcsolódó előnyöket, hátteret, IT, HR, oktatás és marketing támogatást nyújtják, de a SMART Ingatlan identitásának alakulása nagy mértékben a csatlakozó partnerektől fog függni.
A két hálózat közti együttműködés két területen nyilvánul meg:
1. A SMART Ingatlan használja a meglévő Duna House know-how-t és infrastruktúrát, pl. az adatbázis rendszert, jogi hátteret, pénzügyi és marketing lehetőségeket, belső ellenőrzési rendszert. Komplex szolgáltatási modellt folytatva pedig olyan kiegészítő szolgáltatásokat, mint pénzügyi termékek közvetítése, energetikai tanúsítvány, stb.
2. A SMART Ingatlan és a Duna House egymás kiemelt megbízásait fogják tudni értékesíteni, és a 650 külső partner, aki eddig csatlakozott a DH által kialakított IMR együttműködéshez, szintén élhet a lehetőséggel, hogy a DH mellett a SMART Kiemelt Megbízásainak értékesítésében is közreműködjön.
Másik oldalról pedig tudatosan szeretnének versenyt kialakítani a két hálózat között, így például az értékesítés vezetés külön fog működni a két hálózatban. Ahogyan a piacon a verseny előhozza a fejlődést és innovációt, úgy ez házon belül is igaz, így azon kollégákat, akik az eredményességért felelősek, szeretnék elválasztani egymástól az aktív verseny érdekében.
Nem kérdés, hogy egy erősödő piacon sok új belépő lesz, és az újak egy része majd a SMART Ingatlannál találja meg számításait. Azonban elsősorban az a DH célja, hogy megoldást kínáljon azoknak az irodáknak, akik jelenleg önállóan működnek a piacon, de úgy érzik, hogy szívesen tartoznának egy nagyobb hálózathoz, ahol megoszthatják a tapasztalataikat és élvezni tudják a hálózati előnyöket.
Az ingatlanközvetítői piac kapcsán fontos tudni, hogy a válság okozta piactisztulás ellenére is a nagyobb hálózatok mellett több ezer cég van jelen a multiktól a magánzókig, de külön-külön mindannyian igen alacsony piaci részesedéssel. Az, hogy az utóbbi pár évben négy új hálózat indult és már szép számú irodahálózatot tudtak elérni, mutatja, hogy a piac még messze nem érte el a korlátait. Fontos továbbá megemlíteni, hogy jelentősen fog nőni az ingatlanpiac a következő években. Egyrészt, mert jelenleg kb. fele annyi tranzakció van, mint amit a piac adottságai indokolnak, (tavalyi évben 85 000 volt, idén várhatóan 100 000 körül lesz, míg potenciálisan 150 000-180 000 tranzakció lenne indokolt éves szinten).
Továbbá a magyar ingatlanos kultúra további fejlődésével az ingatlanpiacon az ingatlanközvetítők piaci részarány növekedése is várható. A két tényező együttes hatásaként a következő években a piac akár kétszeres, esetleg még nagyobb méretet érhet el, így nem indokolt, hogy lehetne bármilyen piaci korlát egy új szereplő vagy szereplők belépésénél.
Infrastruktúra szempontjából a SMART Ingatlan startra készen áll. Még folyik a toborzás pár központi pozícióra, de már több aláírt franchise szerződés született, és az első irodák hamarosan megnyílhatnak. A terv, hogy 2015 végére elérjék a 30-50-es irodai számot, azonban pozitív meglepetésként értékelték, hogy már akkor nagy érdeklődés mutatkozott a SMART Ingatlan iránt, mielőtt hivatalosan megkezdte volna a tevékenységét, így nem kizárt, hogy ezek a számok még valamelyest emelkedni fognak.