Tovább terjeszkednek a bevásárlóközpontok a régióban
A közép-kelet-európai bevásárlóközpontok állománya akár 50 százalékkal is nőhet 2010-ig – áll a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzésében. A régió legtöbb városában az elmúlt években jelentős nagyságú területeken épült új bevásárlóközpont, és úgy tűnik, ez a tendencia a jövőben sem változik.
A fejlődés eredményeként 2010-re Közép-
és Kelet-Európa majdnem minden városában lesz bevásárlóközpont, és számos
településen a mainál jelentősen nagyobb lesz a plázakínálat.
A bevásárlóközpontok terjeszkedését a régióban az erős gazdasági növekedés
serkentette az elmúlt években. Az életszínvonal emelkedésével együtt járó
növekvő fogyasztás jelentette az bevásárlóközpont-területek bővülésének
alapját. Jos Tromp a CB Richard Ellis közép- és kelet-európai kutatási vezetője
szerint: “A régió ugyan nem menekülhet a világgazdasági változások növekvő
nyomása elől, de ezeket a hosszú távú strukturális változások összefüggésében
kell vizsgálnunk. A világgazdasági bizonytalanságok kihívások elé állítják a
térséget, de Közép- és Kelet-Európa gazdasági növekedése, amely erősebb az
EU-15 országokénál, várhatóan tovább folytatódik.”
A legalacsonyabb egy főre jutó bevásárlóközpont-állománnyal bíró Bulgária,
Horvátország, Románia és Szlovákia esetében a következő évek gyors növekedést
hozhatnak. Ennek következtében – Ukrajna és Szerbia kivételével – 2010-re
jelentősen több bevásárlóközpont lesz a régióban, egyenletesebb eloszlással. A
bevásárlóközpontok gyarapodása komoly hatással lesz a kiskereskedőkre,
fejlesztőkre és befektetőkre, ami felveti a piac telítettségének a kérdését is.
Már ma is erős verseny figyelhető meg a bevásárlóközpontok között, és ez a
verseny a legtöbb piacon még intenzívebbé válik a jövőben, különösen
Bulgáriában és kisebb mértékben Romániában. Tromp hozzátette: “a kínálat
növekedésével erősödő verseny miatt a régió piaci szereplőinek még jobban meg
kell válogatniuk piacaikat és projektjeiket.”
A régióban történő változásokat figyelembe véve a piacra lépésen vagy
terjeszkedésen gondolkodó kiskereskedőknek, fejlesztőknek és befektetőknek
számos tényezőt kell szem előtt tartaniuk: ilyen például a lokáció, az
ingatlanpiac és a gazdasági tényezők átfogó ismerete, a bevásárlóközpont
minősége és a változó fogyasztói szokásokból eredő lehetőségek felmérése.
“A régió kiskereskedelmi piaca a továbbiakban is lehetőségekkel teli
szektor marad mind a kereskedők, mind a fejlesztők, mind a befektetők számára.
Még ha a rövidtávú gazdasági hangulat változik is, Közép- és Kelet-Európa
biztos hosszú távú befektetési lehetőségeket kínál. A térség kiskereskedelmi
piaca iránt elkötelezett befektetők továbbra is profitálnak abból, ha a
régióban maradnak.” – vonta le a következtetést Tromp.