Szerződéskötési tilalom az M3-on

Késhet az M3-as folytatása: a Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a Nyíregyházától a 49-es főútig vezető autópálya-szakasz építési szerződésének megkötését. A 2011 végére tervezett forgalomba helyezés, és a 85 százalékos uniós támogatás egyelőre nincs veszélyben.

Korán koccintottak az M3-as Nyíregyházát a 49-es főúttal összekötő
33,8 kilométerének megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő
(NIF) Zrt. közbeszerzési eljárását megnyerő C-S-K-K 2009 Konzorcium
tagjai. A Colas Hungária vezetésével felálló – a Strabag Építő Kft.-t,
a Közgép Zrt-t. és a Kelet-Út Kft.-t pályára küldő – konzorcium akár el
is bukhatja megbízását. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) ugyanis a
Nemzetközi Vegyépszer – ajánlata érvénytelenségére hivatkozva –
tenderből kizárt M3-HCZ 2009 konzorciumának jogorvoslati kérelmére
felfüggesztette az építési szerződés aláírását.

Az M3-as 49-es főútig “nyújtózó” újabb szakasza az elmúlt évek egyik
legolcsóbb autópálya beruházásaként kerülhet be az útépítők
szakmatörténeti lexikonjába:

Megépítését a Colas Hungária konzorciuma
nettó 31,99 milliárd forintért vállalta. Ami a gyakorlatban azt
jelenti, hogy a sztráda kilométerenkénti ára az egymilliárd forintot
sem éri el.

Mindez nem változik akkor sem, ha a KD esetleg megalapozottnak
találja a Nemzetközi Vegyépszer panaszát – a cég vezetésével pályázó
konzorcium ajánlata szerint 31,89 milliárd forintért vállalkozna az
M3-as továbbépítésére. A két árajánlat közti hozzávetőleg százmillió
forint eltérés az egy kilométerre eső költségekben nem eredményez
érdemi különbséget.

A tét legfeljebb a beruházás megvalósításának néhány hónapos
csúszása lehet. Ne meg a közbeszerzések iránti, amúgy is ingatag
bizalom újabb csökkenése. A NIF ugyanis közleményében állítja: a
Nemzetközi Vegyépszer ajánlatának érvénytelenné nyilvánítását éppen a
KD egy korábbi eljárásában született döntésére alapozták.

A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület tavaly nyáron a
NIF egyik beruházásának vizsgálatát lezáró ítéletében megtiltotta, hogy
az ajánlattevők a hiánypótlás keretében új szakembereket jelöljenek
meg. Márpedig, a Nemzetközi Vegyépszer az M3-as tenderén az állami
beruházó cég szerint éppen ezt tette: pályázatában a közbeszerzési
felhívásban megjelöltnek feltételeknek nem megfelelő szakembert jelölt
meg, majd a hiánypótlás során az adott pozícióra új szakembert javasolt.

A NIF illetékesei úgy tartják, a KD korábbi döntésének megfelelően
jártak el. Ezért remélik, hogy a testület a NIF jogalkalmazását
következetesnek és helyesnek ítéli majd.

Akárhogy is lesz, az M3-as új szakasza a vártnál olcsóbban épülhet
meg. Építési költségét a NIF szakértői 46 milliárd forintra becsülték.
Az egymással a KD előtt vitatkozni készülő két konzorcium tehát a
mérnökár mintegy kétharmadáért vállalta a munkát. Mi több, az
ajánlatával a második helyre szorult Porr AG sem dolgozott volna sokkal
drágábban –  32,6 milliárd forintért vállalkozna az M3-as Nyíregyháza
utáni szakaszának megépítésére.

A NIF úgy tervezte: február 5-én megköti a beruházás szerződését a
győztes konzorciummal. A KD eljárása azonban akár egy-két hónappal is
késleltetheti a dokumentum aláírását. A költségek 85 százalékáig az
Európai Unió támogatásával megépíthető aszfalt burkolatú autópálya
építése így feltehetőleg a nyár elején kezdődhet meg.

A nyíregyházi kezdő és a vásárosnaményi végcsomópont mellett csupán
egyetlen le és felhajtási lehetőséget kínáló, irányonként két forgalmi
sávos szakaszt azonban elvileg 2011 végén átadhatják a forgalomnak.