Sok tragédát okoznak a kialvatlan sofőrök – miért?

Az elmúlt napokban több súlyos közlekedési baleset is történt közvetlenül az autópályákat követő útszakaszokon. Nagy valószínűséggel a vezetők fáradtsága, kialvatlansága eredményezte a baleseteket. A sofőrök szerint a tachográfok bevezetésétől szaporodott meg a tragédiák száma – adja hírül a Magyar Rádió.

A Krónika által megkérdezett közlekedési pszichológus szerint a tragédiákban szerepe lehetett a szélsőséges időjárásnak, a folyamatos frontváltozásnak is. Bilkei Pál felhívta a figyelmet arra, hogy a hirtelen időjárás-változás komolyan befolyásolja a járművezetők éberségét, figyelmét, a legjobb védekezés pedig a sebesség csökkentése.

A csütörtöki Napközben vendége Mikulás Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság osztályvezetője és Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének főtitkára volt. A szakértők emlékeztettek arra, hogy a gépkocsivezetők munkája ma már méterről méterre nyomon követhető a menetíró készülékekkel, a tachográfokkal, és ezeket a korongokat rendre ellenőrzik is. A betelefonáló kamionsofőr szerint azonban az elalvásos balesetek éppen 2003-tól, a tachográfok bevezetésétől szaporodtak meg, mert az új előírások egyszerűen nem alkalmazkodnak a sofőrök bioritmusához. Az NKH szakértője ezzel nem értett egyet, szerinte az előírt vezetési és pihenő idő, illetve annak ritmizálása mögött komoly szakértői munka áll, a balesetek oka pedig éppen hogy a “túlvezetés”.

Dittel Gábor és a műsorban megszólaló, külföldre is járó buszos cég tulajdonosa is megemlítette viszont, hogy érdemes lenne jobban figyelni a gépkocsivezetők képzésére. A gépkocsivezető azt is hozzátette, kevesen tudják ugyan, de sok függ attól is, milyenek az utasok, ha ugyanis “macerások”, az jócskán meg tudja nehezíteni a sofőr életét is.