Rába: Bíztató jövő

A fokozatosan javuló iparági környezetben a Rábánál megindult az árbevétel növekedése, ami a rendelésállomány alapján az év utolsó három hónapjában is folytatódhat majd. Ennek megfelelően a menedzsment a 2010. évre megfogalmazott üzleti terv teljesülését biztosítottnak látja.

A társaság elfogadta a következő öt éves stratégiát, mely a Rába egyes termékvonalakon meglévő speciális ismereteire alapozott, az egyedi kiszolgálást és üzleti megközelítést kívánó piacokon a fókuszált növekedést tűzte ki célul.

Javuló negyedéves teljesítmény


Az elmúlt negyedév jelentős sikereket hozott a Rába számára az üzletfejlesztésben, hiszen az URAL vállalattal kötött megállapodás révén az orosz piac egy új szegmensébe lépett be a társaság. Az együttműködés kiterjed a Rába Fejlesztési Intézet keretében történő közös termékfejlesztésre is.

A társaság árbevételét tekintve – a 2010 első negyedévében tapasztalt mélypontot követően – fokozatos emelkedés bontakozott ki az év további részében, mely a harmadik negyedévet is jellemezte. Az iparági környezet érzékelhető javulása a növekvő rendelésállományban öltött testet. Az első három negyedévben a bruttó fedezeti szint 2 százalékponttal javult. A munkahely megtartó állami támogatás április végén befejeződött, a  vállalat azonban a korábbi hatékonyságnövelő intézkedések következtében üzemi szinten e támogatás nélkül is profitábilisan tudott működni, még a szezonálisan jellemzően alacsonyabb bevételű harmadik negyedév után is. Az üzletágak közül a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. és a Rába Jármű Kft. is pozitív üzemi eredményt tudott felmutatni.

„A válság időszakában végrehajtott üzletfejlesztési erőfeszítések és a Rába stratégiai piacain beindult növekedésnek köszönhetően a társaság árbevétele emelkedett. A piaci környezet kiszámíthatóbbá vált, a rendelésállományunk alapján kijelenthető, 2010. utolsó három hónapjában is folytatódni fog az árbevétel növekedése. A májusban megfogalmazott éves tervszámainkat – az 5%-os árbevétel és EBITDA növekedést – fenntartjuk. Különösen büszkék vagyunk a stratégiai piacainkon elért, részben már bejelentett projektekre és új vevőkapcsolatokra” – fogalmazott Pintér István, a társaság elnök-vezérigazgatója az első három negyedév eredményeinek értékelésekor.

Konszolidált adatok
(millió forintban)

2009.
I-III. n.év

2010.
I-III. n.év

Index

2009
III. n.év

2010.
III. n.év

Index

Árbevétel

25 402

25 483

0,3%

7 113

7 766

9,2%

Bruttó eredmény

4 769

5 309

11,3%

1 006

1 576

56,6%

Bruttó fedezet

18.8%

20,8%

2%p

14,1%

20,3%

6,2%p

EBITDA

2 317

1 988

-14,2%

226

404

78,6%

EBITDA szint

9,1%

7,8%

-1,3%p

3,2%

5,2%

2%p

Üzemi eredmény

55,6

264

373,6%

-496

-147

-70,3%

Nettó pénzügyi eredmény

-715

-288

59,7%

1 769

830

-53,1%

Nettó eredmény

-1 546

-576

62,8%

817

391

-52,1%

 

Fókuszált növekedési stratégia, hangsúly a speciális kompetenciákon


A társaság igazgatósága jóváhagyta a következő öt éves időszak stratégiáját. E szerint a Rába specializált szereplőként kíván jelen lenni azon szegmensekben, ahol a mérnöki tapasztalat, a kutatás-fejlesztési háttér, a kivitelezési kapacitás és a Rába teljesítményének piaci elfogadottsága együttesen áll rendelkezésre – az autóbusz, mezőgazdasági és off-road tehergépkocsi futóművek piacán. A stratégia kiemelt területe a múltban sikereket hozó, vevővel közös termékfejlesztési programok kiterjesztése, melynek előnye az ebben a formában rejlő alacsonyabb K F kockázat.

 „A társaság igazgatósága elfogadta a 2015-ig érvényes stratégiát, mely a növekedést a piac által már visszaigazolt Rába-értékekre alapozza. Egyrészt jelen kívánunk lenni olyan globális szinten alacsonyabb volumennel bíró piaci szegmensekben, ahol a Rába számottevő tapasztalattal, termékkel és mérnöki megoldásokkal rendelkezik, másrészt növelni kívánjuk értékesítésünket azokon a földrajzi piacokon, melyek egyedi megközelítést, helyi igényekhez alkalmazkodó üzletpolitikát követlenek meg.” – nyilatkozta Pintér István.