Ötmilliárd forintot kockáztatunk
Láng Zsolt szerint a II. kerület támogatja a budai fonódó villamos-beruházást, ám azt több ponton aggályosnak tartja azt. A Budapesti Közlekedési Központ az egyik fő ellenvetést alaptalannak tartja. Több mint ötmilliárd forint uniós pénz a tét, március végéig meg kell egyezni, és a II. kerület engedélye hiányzik. A főpolgármester szerint a villamoshálózat összekötése rendkívül fontos beruházás.
A II. kerület fideszes polgármestere szerint meg tudnak állapodni a fővárossal március végére a budai fonódó villamosokról. A hatmilliárdos beruházáshoz már csak a kerület engedélye hiányzik, az viszont csaknem két éve. A terv lényege, hogy Óbudára átszállás nélkül lehessen eljutni Dél-Budáról. Összekapcsolnának több villamosvonalat, egy szakaszon egy pályára terelnék a szembejövő villamosokat, és új vágányt is építenének.
Láng Zsolt II. kerületi polgármesternek vannak aggályai. Korábban azzal érvelt, a projekt Buda számára káros. Most azt mondta, támogatják a beruházást, de annak több eleme nem megnyugtató. Mondott egy példát.
A villamos az Árpád fejedelem útját keresztezné és elvenne egy sávot, illetve úgy keresztezné, hogy egyszerre csak egy villamos tudna átmenni, vagyis a zárás addig tartana, amíg kétszer átmegy a villamos. A Margit hídnál, keresztben az Árpád fejedelem úton 3-6 percenként átmenne teljes zárás mellett az egyik villamos, vissza egy másik. A II. kerület útjait fogják fokozottabban menekülő útként használni az autók – magyarázta a polgármester, aki hozzátette: folyamatosan egyeztetnek a fővárossal és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel.
Alaptalannak tartja a polgármester aggályait a Budapesti Közlekedési központ vezérigazgatója. Vitézy Dávid azt mondta, a mostaninál nem kell az autósoknak nagyobb torlódásra számítaniuk.
Nagy a tét
Az Üstökös utcánál új rakparti felhajtó épült, ahol egy új jelzőlámpa is van. Kapacitás-szűkületet a Margit híd alatt nem jelentene a villamos. A villamos átvezetés a hídfő alatt a hat sávból egyet venne el, ami egyébként is több mint egy éve zárva van a felújítás miatt. Ha a Margit hídi beruházásnak vége, és a II. kerület megakadályozza a fonódó villamost, a sávot buszsávnak fogjuk kijelölni – hangsúlyozta Vitézy Dávid.
A tét nem kicsi: 5,4 milliárd forint uniós pénz. Ez az összköltség több mint 80 százaléka. A március végi határidőt azért szabta a Nemzeti Fejlesztési ügynökség, hogy ha a fővárosban nincs megállapodás, másra még el lehessen költeni a pénzt 2013-ig, az uniós költségvetési ciklus végéig.
A II. kerület szerint egyébként a 17-es villamos pályáját is fel kellene újítani. Vitézy Dávid elmondta, ha a kerület megadja a hiányzó engedélyt a fonódó villamos beruházáshoz, beadja a főváros a pályázatot az NFÜ-nek a felújításra.
Óbuda szerint szükség van a beruházásra. A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes arról beszélt, régóta ismertek a kerület kifogásai, és bizonyos kéréseket már beépítettek a koncepcióba. György István szerinte egész Budapestnek árt a projekt megakadályozása.
Tarlós István az InfoRádió Aréna című műsorában érthetetlennek nevezte a II. kerületi polgármester hozzáállását.
Mint fogalmazott: ha a határidőhöz köthető támogatást elveszítjük, akkor nemcsak arról van szó, hogy elmarad egy beruházás, hanem jó néhány kerület és a főváros is nagyon rosszul jár. Ezzel a beruházással Észak-Buda közvetlen kötöttpályás összeköttetést kapna Dél-Budával. Tarlós István szerint Láng Zsoltot terheli a politikai felelősség, ha elveszik az uniós pénz.
Windisch Judit és Sigmond Árpád