Ősszel már vasúton utazhatunk a Nyugatiból a reptérre
Az idén ?sszel elindul a kötöttpályás közlekedés a Nyugati pályaudvar és a ferihegyi repül?tér között – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken a vasúti fejlesztésekr?l tartott sajtótájékoztatón, Budapesten.
Elmondta: részben európai uniós forrás bevonásával 6,5 milliárd forint felhasználásával átépül a vecsési vasúti vonalszakasz. Az áthelyezett Szemeretelep megállóból fedett átjárón lehet majd elérni az I-es terminált, illetve a vonatról leszállva autóbusszal juthatnak az utasok a II-es terminálhoz. Kóka János megjegyezte: ez a megoldás nulladik fázis a városközpont és a ferihegyi repülőtér közötti végleges vasúti összekötetés megteremtésében. A miniszter tájékoztatása szerint a Nyugati pályaudvarról 15 perc alatt lehet majd kijutni a repülőtérre a korszerű vasúti járműveken. A vasúti összeköttetés megteremtése mellett környezetvédelmi – például zajvédő – beruházásokat is végrehajtanak. A sajtótájékoztatón Kóka János kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Budapest Airport is érdekelt a kötött pályás összeköttetés megteremtésben, ezért velük is tárgyalnak. Jelezte: a komplett gyorsvasút megoldás kialakítása 2-3 év lehet. A következő évek vasúti fejlesztéséről szólva Kóka János elmondta, hogy az Európai Unió hangsúlyt helyez a 2007-2013. évi időszakban a vasútfejlesztésre, ezen belül is a transzeurópai hálózat jármű- és infrastruktúra-fejlesztésére, valamint az elővárosi forgalomra. Ennek megfelelően Magyarországon is a áthaladó nemzetközi hálózatok és az elővárosi vonalak kapnak hangsúlyt, amellett, hogy az összekötő vonalakon is lesz felújítás. Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta, hogy vasútfejlesztésre a második Nemzeti Fejlesztési Tervben ezer milliárd forint körüli forrás áll rendelkezésre, de azt még nehéz megmondani, mennyi lesz az EU, illetve a magyar társfinanszírozás. Jelezte: ehhez a fejlesztési lehetőséghez egyéb források is társulhatnak. Kóka János hangsúlyozta: cél a korszerű, pontos, tiszta, modern XXI. századi vasúti szolgáltatás megteremtése. A miniszter emlékeztetett arra, hogy a MÁV-nál már elindult a pályafelújítás és a korszerű járművek beszerzése. Utalt arra, hogy a MÁV az utóbbi időben 30 Flirt és 10 Talent motorvonatot vásárolt, a korábbi évekből meglévő 13 Siemens Desiro vonatok mellé további 10-et szerzett be. Ezen kívül beszereztek 300 darab felújított német vasúti kocsit, amelyeket a turisztikailag fontos területeken állítanak forgalomba. Folyamatos lesz az pályaudvarok felújítása is, az idén elkezdődik fővárosban a Déli, a Keleti, a Józsefvárosi és a Kelenföldi pályaudvar átfogó rekonstrukciója. A sajtótájékoztatón Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnöke hangsúlyozta, hogy Magyarországon is – mint az EU belső piacán -biztosítani kell a szabad hozzáférést, és ehhez beruházásokra van szükség. A MÁV szervezetkorszerűsítés részeként 2006. január 1-jétől önálló leányvállalatként működteti az árufuvarozást, 2007. január elsejétől a személyszállítás válik önállóvá, illetve 2008-tól a pályavasút szerveződik önálló céggé. Heinczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese kérdésre válaszolva elmondta, hogy most végzik a kalkulációt a ferihegyi jegyárról. A tervek szerint a jegyár egy kétgyermekes család esetében versenyképes lesz a taxiköltséggel ugyanezen az útvonalon. A sajtótájékoztató keretében bemutatták a Bombardier cégtől vásárolt Talent motorvonatot.