Nagyobbra vágyó üzletek

A kereskedelmi ingatlanok piacán a bővülő kínálattal párhuzamosan egyre nagyobb üzletterületekre van igény – derül ki egy tanulmányból. A piaci trendek a bevásárlóközpontok, üzletközpontok és strip mallok esetében is bővülő kínálatot jeleznek. Közben az igények is változnak, fokozódik az egyre nagyobb egységek iránti kereslet.

Mindez az alacsonyabb és magasabb árú területeken egyaránt igaz – állítja elemzésében Koroknai Szabolcs, a Colliers kereskedelmi szakértője. A folyamat több tényezővel magyarázható, főként a magyarországi kereskedelemben teret nyerő nemzetközi cégek megjelenése áll a háttérben. E társaságok, hálózatok üzletstratégiáját a legtöbb esetben nemzetközi standardok határozzák meg, tehát az üzletválasztást és -kialakítást ezen előírásoknak megfelelően kell elvégezni. Így az érintett vállalatoknak nehezebben találnak megfelelő üzlethelyiséget, s az adott márkára jellemző szabványok betartása miatt gyakran kényszerülnek akár egymás melletti vagy mögötti területek összevonására. Az üzletméret-növekedés másik fontos oka a növekvő árukínálat mellett a bolt prezentálásának igénye. A piaci tapasztalatok szerint kellően stabil háttérrel és jó üzletpolitikával az üzletek alapterületének növelése kedvező forgalmi adatokkal párosulhat. Több neves üzletlánc az ezer feletti négyzetméteres üzleteiben nagyobb hatékonyságot produkált, mint a néhány száz négyzetméteresekben, vagyis a fajlagos forgalmat sikerült növelniük.
A reprezentatív, reklámértékű belvárosi üzletek egyébként a konkurencia és a piac felé is hatásos üzenetnek bizonyulnak, az üzletnagyság sokszor a cég piacon betöltött szerepét is jelzi. A nagyobb üzletterületek bérlői erősebb pozícióval is rendelkeznek a tárgyalás során, így alacsonyabb bérleti díjat érnek el, a szakértő azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a terület bővítése önmagában nem tekinthető a siker zálogának, a túl gyors növekedés áruellátási vagy infrastrukturális zavarokhoz vezethet.
A boltterületek növekedésében szerepet játszik az a piaci tendencia, hogy Magyarországon terjedőben vannak a nyugati mintájú bevásárlóudvarok. A strip mallok jellemzője, hogy olcsóbb telkeken, a városok szélén, forgalmas utak mentén épült földszintes üzleteik alacsony bérleti díj ellenében is nagy alapterületet biztosítanak a bérlők számára – állapítja meg a tanulmány.