Mit pörget fel a 4-es metró?
Nemcsak a lakáspiacra, hanem Dél-Buda kereskedelmi ingatlanpiacára is kedvező hatással lehet a közelmúltban átadott négyes metró – derül ki az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. és a CBRE globális ingatlan-tanácsadó friss piaci kitekintéséből. Az új vonal kelenföldi végállomásánál hatalmas ingatlanfejlesztések indulhatnak: irodakomplexum és bevásárlóközpont épülhet itt az elkövetkező években, illetve lehetőség nyílik egy újabb intermodális csomópont fejlesztésére is.
A négyes metró átadása erősen felértékeli a Kelenföldi pályaudvart és környékét, ahol Budapest jelenlegi legnagyobb ingatlanfejlesztése indulhat el. Hatalmas irodakomplexum, bevásárlóközpont és intermodális logisztikai csomópont is épülhet a dél-budai végállomás térségében az elkövetkező években.
“Dél-Buda évek óta Budapest egyik legkedveltebb ingatlanpiaci lokációja, az irodai kihasználatlanság itt a legalacsonyabb, csupán 11,8 százalék a budapesti 17,6 százalékos átlaghoz képest. Az elmúlt 12 hónap legnagyobb ingatlan-tranzakciója is itt történt az Allee bevásárlóközpont 50 százalékának értékesítése révén. Az alapvetően stabil ingatlanpiaci fundamentumokat a metróval történő elérés csak tovább erősítheti” – véli Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő vezérigazgatója. Mint mondja: Dél-Buda lokációja kitűnő, a terület a főváros délnyugati kapuja, nagyon jó autós infrastruktúrával és magas vásárlóerővel. “A térségben a 4-es metró megépítése leginkább a kelenföldi végállomás, mint intermodális központ szerepét értékelte fel, ami egyébként az egyetlen a maga műfajában Budapest közigazgatási határán belül” – teszi hozzá.
A Kelenföldi pályaudvar szerepe azért is különleges, mert ez az egyetlen olyan állomás, ahol komoly ingatlanfejlesztési potenciál van. Ugyanakkor a belső állomások környékén további fejlődéshez a metró csupán kisebb lökést ad, hiszen ezek a területek eddig is be voltak kapcsolva a város vérkeringésébe, és szabad terület sem áll rendelkezésre. “A Kelenföldi pályaudvar óriási átmenő forgalma mellett itt nagyszabású – a kereskedelmi ingatlanfejlesztéshez szükséges – szabad terület áll rendelkezésre. Ilyen fejlesztési potenciál egyetlen más állomásnál nem található, hiszen a metró vonala nem tár fel beépítetlen területeket, hanem a legsűrűbb városi szöveten keresztül halad. Nem véletlen, hogy ma a végállomásra összpontosul a figyelem” – hangsúlyozza Borbély Gábor, a CBRE kutatási és tanácsadási vezetője. Kiemeli: a Kelenföldi pályaudvar közvetlen közelében már terveznek egy olyan irodaközpontot, ami hosszú távon akár 10 ezer ember munkahelyéül is szolgálhat, illetve a budai oldal legnagyobb bevásárlóközpontja is itt épülhet fel.
A 4-es metró vonalán a városközpont felé haladva az új tömegközlekedési eszköz szerepe leginkább a lakóingatlanok és az utcai üzlethelyiségek piacán éreztetheti pozitív hatásait, hiszen nagyobb volumenű kiskereskedelmi fejlesztésre már nincs hely más állomásnál. Több olyan fejlesztés készült már el, amelyek mintegy beárazták a négyes metró megjelenését: az Allee vagy a CET/Bálna megelőzte korát, és stratégiai lokációban épültek meg jóval a metró átadása előtt, annak minden előnyét élvezve most. A lakóingatlan-piacon a XI. kerület eddig is favoritnak számított, erre a piaci helyzetre a 4-es metró közösségi közlekedésbe való bekapcsolása még valamelyest ráerősít. “Nem kell attól tartatni, hogy az eddigi kiskereskedelmi forgalom visszaszorulna – hiszen a korábbi negatív tapasztalatokból tanulva a főváros meghagyta a párhuzamos villamos-közlekedés lehetőségét – nem úgy, mint ahogy a 3-as metró átadásával a Váci úton vagy a 2-es metró esetében a Rákóczi úton -, így a Bartók Béla út belső részén tapasztalható, erősödő “kiskereskedelmi imidzs” nem sérül” – hangsúlyozta Borbély Gábor.
Nemcsak a tervezett fejlesztések miatt hat pozitívan a környék irodapiacára az új metróvonal: a dél-budai megállók közelségében található meglévő irodaházak már most profitálnak a kiszélesedett tömegközlekedési kapcsolatokból. “Főleg a nagyobb létszámot foglalkoztató cégek esetén fontos szempont az irodaválasztásnál az, hogy tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető legyen az irodaház. E tekintetben mindenképpen elmondható, hogy felértékelődtek az állomások szomszédságában található irodaépületek” – véli Tóth Balázs. “A négyes metrónak köszönhetően hosszabb távon Dél-Buda tulajdonképpen egyfajta ellenpólusa lehet a Váci úti korridornak a budapesti irodapiacon belül” – zárja gondolatait az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.