Miért nincsenek nagyon olcsó újlakások?
Egyelőre az új lakásokat többségét azzal próbálják eladni, hogy most olcsóbbak, s csak kevesen próbálkoznak alternatív ajánlatokkal. Ezek között azonban érdekesek is akadnak, mint a Kanári-szigeteki nyaralás, a használtlakás beszámítás, vagy éppen a klasszikusnak számító konyhabútor, és lakásberendezés – derül ki a Mareco Ingatlan elemzéséből.
A Mareco Ingatlan szerint a lakóingatlan fejlesztők gazdasági válságra adott reakcióit több tényező is befolyásolja, ezek közül a legfontosabbak a következők: milyen készültségi fokon érte a beruházást a válság, a fejlesztő gyors lefutású vagy elhúzódó válságra számít, és talán az egyik legérdekesebb, hogy milyen habitusú és szakmai felkészültségű az adott beruházó.
A lakásfejlesztők nagy részét derült égből villámcsapásként érte a hirtelen lelassuló piac, mivel a többségük ilyet még csak hírből sem ismert, nemhogy sikeresen átélt volna egy recessziós időszakot. De míg más fogyasztási termékek esetén, például az autókereskedelemben, hogy sokan voltak, akik már a válság elején azt mondták, hogy ha most nem adnak el, akkor később sokkal jobban fog fájni és egy csapásra leáraztak 30%-ot, a lakóingatlan fejlesztők között nem volt ilyen kezdeményezés.
A Mareco által vizsgált 200 budapesti és agglomerációs beruházás 70-80%-a eddig szinte egyáltalán nem reagált a világgazdasági válságra, a hazai lakóingatlan piac lelassulására és a vevő oldali finanszírozás ellehetetlenülésére. A Mareco véleménye szerint a fejlesztők többsége csak a költség oldalt igyekezett csökkenteni – aki tehette, az még a kezdeti stádiumban leállította az építkezést, csökkentették a dolgozói létszámot, és lefelezték, harmadolták a hirdetési büdzsét -, hogy kezelni tudják a cash-flow problémáikat. De ez még nem ad választ arra, hogy mit kellene tenni a már meglévő készletekkel. Különösen azzal a több ezer kulcsrakész, újépítésű lakással, amelynek az értékét a 10% fölötti kamatkörnyezet nap mint nap erodálja.
A jelenleg futó akciókat vizsgálva, azt láthatjuk, hogy első helyen a leárazás jut a lakóingatlan fejlesztők eszébe. Ezt a módszert elsősorban a kulcsrakész lakások esetében tapasztalhatjuk. A 200 beruházást vizsgálva 25 olyat találunk (a beruházások 12,5%) ahol a fő marketing érv, hogy most olcsóbb. Az árcsökkentések jellemzően az 5-10%-os sávban mozognak egy-egy akció keretében. Idősorosan vizsgálva van már olyan beruházás is, ahol a múlt őszi árakhoz képest több lépcsőben összesen már 15-20%-ot is leáraztak, hogy le tudják zárni a projektet az utolsó lakások kiértékesítésével.
12 helyen (a beruházások 6%) konyhabútort esetleg gépesítve, felszíni beállót, tárolót vagy teremgarázst adnak most ingyen a lakásokhoz. Kreatívabb ajánlat pedig összesen 9 beruházásnál (ami a 200 vizsgált projekt mindössze 4,5%) találtunk. Ezek között van egy évre szóló bérlet, mely esetében a vételárat csak 2010-ben, ráadásul a bérleti díj beszámításával kell kifizetni, de akad olyan ajánlat, amelyik a vásárlót biztatja ajánlat tételre, illetve a beruházó adott esetben egy évre fix áron vissza is bérelheti az általunk megvásárolt ingatlant. Akadnak olyanok is, akik az új otthon mellé luxus nyaralást is adnak, illetve a régi lakásunk árát is beszámítathatjuk egyes fejlesztőknél.