Mennyi lesz 2012-ben az autópályadíj?

Az autópálya matrica rendszer megváltoztatásával foglalkozik a tárca, az ügyben novemberben várható döntés minisztériumi hatáskörben, ezért még korai lenne konkrétumokról beszélni – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkár szerdán az MTI-nek a Magyar Fuvarozói Fórumon.

Az államtitkár hozzátette: a matricarendszer megváltoztatásáról munkatervek léteznek, az ágazati javaslat is megvan, de döntés előtt ennek részleteiről nem kíván beszélni. Völner Pál emlékeztetett arra, hogy a tárca minden évben felülvizsgálja a matricarendszert az aktuális árak értékmegőrzése érdekében. A tárca is szorgalmazza a használatarányos útdíj magyarországi bevezetését, a részletekről háttérmunkák folynak, összhangba kell hozni a szakmai elképzeléseket, hogy a használatarányos útdíjat milyen körben, díjjal, járműtípusra, ütemezésben vezessék be.

A háttérben folyó munkálatok azonban időigényesek, és közben a 2012-es, tehát alig egy hónap múlva érvénybe lépő autópálya díjakról is határozni kellene. A Portfolio.hu értesülései szerint felmerült annak a lehetősége is, hogy a mostani, a személyautókra és a 3,5t alatti haszonjárművekre érvényes 40 000 Ft/év-es díjat a felére csökkentik, de “cserében” ezt azokkal is megfizettetik, akik az országos főúthálózatot – tehát nem csak az autópályákat – igénybe veszik. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy bárki, aki elhagyja egy lakott terület határát, annak meg kell vásárolnia a 20 000 Ft-os éves úthasználatot. Azok számára, akik eddig is éves úthasználati jogosultságot váltottak, akár alacsonyabb is lehet a fizetendő díj, de akik sosem jártak autópályán, azok számára jelentős a többlet.

Egy másik elképzelés szerint csak a négynapos használati jogosultság szűnik meg, ami helyett a következő, tíz napra érvényes “matricát” kell megvásárolni. Ez szintén többletterhet ró az autósokra