Mélyponton a szlovén építőipar is

A szlovén építőipart súlyosan érintette a gazdasági válság. A néhány éves fellendülés után a keresletcsökkenés (mind a lakáscélú, mind a nemlakás célú magasépítésben), illetve a szlovén történelem legnagyobb mélyépítési beruházásának befejezése kettős csapást mért az építőiparra.

Ez az építő cégeket felkészületlenül érte; a belső gyengeségek és a külső recesszió kombinációja az építőipar katasztrófális visszaeséséhez vezetett Szlovéniában. A legtöbb nagy építőipari vállalat tönkrement, köztük a hagyományosak is, melyek már jelentős technikai és mérnöki ismeretet halmoztak fel. Emiatt nagyszabású elbocsátásokra került sor, sok szakképzett munkás arra kényszerült, hogy elhagyja Szlovéniát. Ez a tudás-, és emberveszteség az építési teljesítmény olyan mértékű romlásához vezethet, mely gátolja majd a visszatérést a korábbi építési szintre, még abban az esetben is, ha a kereslet nőne. Azonban jelenleg nincs jele az építési kereslet növekedésének Szlovéniában.


Ami a lakásépítési piacot illeti, az elmúlt három évben kevés fejlesztés látott napvilágot, mivel a lakásépítési teljesítmény a felére csökkent. A legtöbb új építés családi ház, melyet a lakosság épít kisebb építőipari cégek bevonásával. Ez a szegmens ellenállóbnak bizonyult, mint a professzionális építőcégek által épített lakások piaca, mely továbbra is hanyatló tendenciát mutat, és ez előrejelzésünk szerint 2012-ben is folytatódni fog.


A nem-lakáscélú magasépítés is tovább zsugorodott 2011-ben. A 2012-es és 2013-as évekre némi fellendülés várható ebben az ágazatban, különösen az ipari objektumok, a raktár és kiskereskedelmi objektumok szegmenseiben. A mélyépítés teljesítménye követte a magasépítését, és 2009-2010-ben rendkívüli módon lecsökkent, bár itt a zsugorodás okai eltérőek voltak, és ezek a jövőben is el fogják határolni a mélyépítés fejlődését más alszektorokétól. A legfontosabb tényező, mely a mélyépítés zuhanását okozta, az Szlovénia autópályépítési programjának (a szlovén történelem legnagyobb mélyépítési beruházása) befejezése volt. 2010-ben a 2007-es 600 millió euróról 300 millió euróra csökkent le értékük, és becslések szerint 2011-ben kevesebb mint 200 millió euróra estek vissza. Az új autópályaépítési munkák fokozatos megszűnése jelentősen visszafogta a szektor összteljesítményét. A következő évekre előrejelzett 3-4%-os átlagos növekedés mögött elsősorban a vasútfejlesztések jelentős felgyorsulása áll.

 
A közeljövőben a mélyépítés tejesítménye nőni fog, ezzel megállítva az egyre zuhanó építőipari kibocsátást. Azonban nem valószínű, hogy az építési teljesítmény gyorsan visszatérjen a 2007-es 2008-as évek rekord szintjére; a további zsugorodás azonban megállni látszik 2012-ben.