Magyarország a 13. legvonzóbb piac Európában
Az erős gazdasági növekedés mellett a kiskereskedelmi piacon a hazai szereplők túlsúlya jellemzi Németországot, ami idén is az elsőszámú célpont azon vállalatok számára, akik terjeszkednének a következő egy évben. Németország megtartotta vezető pozícióját, mint a leginkább vonzó kiskereskedelmi piac az európai, közel-keleti és afrikai régióban, ahol a nemzetközi kereskedelmi cégek 41 százaléka tervezi, hogy boltot nyit a következő egy évben.
Lengyelország vált a második legvonzóbb piaccá a régióban, ahol a kereskedők 33 százaléka tervez bővülést, majd Franciaország (33%), Spanyolország (30%) és az Egyesült Királyság (29%) következik. A CBRE jelentése („Milyen aktívak a kereskedők az EMEA-régióban?”) a világ 212 vezető kereskedelmi láncának 2011-es terjeszkedési terveit vizsgálta, 2010 nyarán végzett interjúkra támaszkodva.
2011 vége előtt a nemzetközi kereskedelmi láncok a régió 38 országában szándékoznak bővíteni, ami ambiciózus és növekvő terjeszkedési terveket takar nagyszámú piacon. Míg a főbb nyugat-európai piacok továbbra is népszerűek – a tíz legfontosabb piac közül hét nyugat-európai –, számos kereskedő a feltörekvő piacokra is koncentrál. 2011-ben már az első húsz célpont fele a feltörekvő országok közé tartozik, ráadásul a kereskedők 41 százaléka legalább egy közép- és kelet-európai országban bővítene, 39 százalékuk pedig Dél-Kelet-Európát választja.
A feltörekvő közép- és kelet-európai piacok közül Lengyelország a legnépszerűbb, a kereskedők 33 százaléka tervezi bolt nyitását, Oroszország és a Cseh Köztársaság szintén szerepel a tíz legnépszerűbb ország között hatodik, illetve a hetedik helyen. A TOP20-ba még belefért Magyarország, Bulgária, Románia és Törökország is.
A felmérés szerint Franciaország a nemzetközi kiskereskedők legnépszerűbb célpontja (nem számítva a hazai bővítéseket), minden harmadik válaszadó Franciaországot tekinti célpontjának 2011-ben. A német kereskedők nagy többsége hűséges marad saját piacához: 42-ből 29 úgy válaszolt, hogy a hazai piacon bővít. Ez részben azzal magyarázható, hogy Németországban öt-hat egyenrangú piac létezik, szemben a többi ország egy-két nagyvárosával. A fiskális megszorítások hatására több ország megítélése romlott, így Görögország, Írország és Spanyolország is hátrébb csúszott a listán. Az egyik legnagyobb piacnak számító ibériai országban a hazai kereskedők alig egyharmada tervezi új üzlethelyiség nyitását odahaza, inkább új piacok felé mozdulnak, kiegyensúlyozva portfoliójukat.
„Magyarország a lista 13. helyén áll, a nemzetközi kereskedők 22 százaléka fejezte ki óhaját a magyarországi terjeszkedésre a tavalyi 18 százalék után. A közép- és kelet-európai országok listán való elhelyezkedése az egymáshoz viszonyított gazdasági pozíciójukat is jelenti, így nem is csoda, hogy Lengyelország és Oroszország a legvonzóbb új piac ” – kommentálta a jelentést Borbély Gábor, a CBRE regionális elemzője. „Ezen országokat Csehország és Magyarország követi, mint a régió következő legnagyobb gazdaságai, mindketten javítva tavalyi pozíciójukon. Szlovákia és Románia viszont visszaesett a listán”
A 20 legvonzóbb kiskereskedelmi piac Európában
Sorrend |
Ország |
A piacon bővíteni kívánó kereskedők aránya (%) |
1. |
Németország |
41% |
2. |
Lengyelország |
33% |
3. |
Franciaország |
33% |
4. |
Spanyolország |
30% |
5. |
Egyesült Királyság |
29% |
6. |
Oroszország |
28% |
7. |
Csehország |
28% |
8. |
Olaszország |
27% |
9. |
Ausztria |
27% |
10. |
Belgium |
25% |
11. |
Hollandia |
24% |
12. |
Svájc |
23% |
13. |
Magyarország |
22% |
14. |
Bulgária |
19% |
15. |
Törökország |
17% |
17. |
Portugália |
16% |
17. |
Ukrajna |
16% |
19. |
Szlovákia |
15% |
20. |
Horvátország |
14% |