Logisztika a reptereken

Másfél éven belül két kisebb vidéki repülőtéren is hozzálátnak különböző logisztikai funkciók kiépítéséhez, így három éven belül több tízezer négyzetméternyi raktárat adnak át. A befektetők figyelme manapság sokkal inkább az ipari funkció felé fordul, mert az utasforgalom túlságosan szezonális, pusztán arra alapozva nem lehet nyereségesen üzemeltetni a regionális légikikötőket.

A szemléletváltásra kiváló példa az ismét meghirdetett pécs – pogányi vagy a debreceni bázis, utóbbi mellett nagy raktárbázis épülhet, és logisztikával is próbálkozik a sármelléki légikikötő üzemeltetője.

Tökölön már megszerezték az elvi építési engedélyt, így 2010 végén szeretnék átadni az első, körülbelül 10 ezer négyzetméteres raktárépületet, majd 2011 közepéig további két hasonló egységet nyitnának. A 48 hektáros terület 40 százalékát lehet beépíteni – tájékoztatott Benedek András, a projektet irányító és az Euroinvest Zrt. ernyője alatt működő Tököl Airport Repülőtérfejlesztő és Üzemeltető Zrt. képviselője. A projektcég alaptőkéjét a minap egymilliárd forinttal, 2,2 milliárdra növelték a tulajdonosok, akik korábban nyújtott hiteleiket váltották tulajdonrészre. A tőkeemeléssel az Euroinvest többségbe került.

A repülőtér igencsak kapós lett más befektetőknek is; ezt jelzi, hogy áprilisban nyílt meg közvetlen szomszédságában az Airport Center, 23 500 négyzetméter bérbe adható kiskereskedelmi területtel. A strip mallban a Tesco a mágnesbérlő, a brit cég egy ötezer négyzetméteres hiparmerkettel van jelen. Ezenkívül drogéria, műszaki áruház, bank is helyet kapott, illetve ruházati és cipőüzletek – tudtuk meg a Pramerica Real Estate Investor nevű német fejlesztő cégtől, amely azonban többet nem árult el a beruházásról. A központ üzemeltetését a DTZ nemzetközi ingatlan-tanácsadó nyerte el májusban.

Még inkább a logisztikában látja a jövőt a kínai és magyar tőkéből formálódó SIA-Port Kft. Ügyvezetője, Lovas Péter szerint a kínaiak (állami vagy magántőke) egy olyan objektumot kerestek, amelynél az átlagosnál hosszabb kifutópálya alakítható ki, s közel van a délnémet, az osztrák és az északolasz térségekhez. Ennek csak a Szombathelytől 10 kilométerre található objektum felelt meg. A két érintett településen tavasszal támogató kimenetelű népszavazást tartottak.

“Körülbelül százmilliárd forintos, több ütemre tervezett beruházásról van szó, egy közművekkel és kapcsolódó infrastruktúrával viszonylag jól ellátott területen. A saját tőkét az eredeti állapotokhoz képest emelni kellett, de az összeg felét így is külső forrásból tudjuk megszerezni. A jövő év második felében már szeretnénk építkezni, a nyitást pedig 2012-re tervezzük. Az átadás után a repülőtéren 300, a logisztikai egységeknél további 1000-1500 ember dolgozhat” – fejtette ki az ügyvezető. A fővállalkozó a Sanghai Construction Group nevű kínai óriáscég lesz, nyilván több tucat magyar alvállalkozót foglalkoztat majd.

Sármelléken működik Magyarország második legnagyobb nemzetközi repülőtere, a FlyBalaton. A környező, ipari park címet kapott 200 hektáros területen autóút, vízvezetékek, víz- és szennyvízhálózat, energiaközpont és trafóállomás kiépítése van folyamatban, de egyelőre senki sem költözött be a parkba. Az üzemeltető Cape Clear Kft. az infrastrukturális fejlesztés részeként egy kétszintes inkubátorházat is épít, ebben konferenciaterem és irodák kapnak helyet. Az elmúlt napokban alkalmi kargójáratok indultak onnan, s az üzemeteltő további kargócégekkel tárgyal.

Kicsit más a helyzet a Veszprémhez közeli Szentkirályszabadja esetében, ahol a komplex terveknek csak egyik és eleve csak az utasforgalmi létesítmények bővítése után kialakított eleme a logisztika. “Nem befolyásolja a befektetők menetrendjét, hogy a lakosság egy része és Sólyom László államfő is tiltakozik a repülőtér miatt” – mondta lapunknak a beruházó BudaWest Airport Holding Zrt. egyik vezetője. A szakhatósági engedélyezés folytatódik, az utasforgalomhoz szükséges építkezést az eredeti terv szerint végzik majd, így 2010 szeptemberében megnyílhat a repülőtér.

Az ötmilliárd forintos fejlesztés előkészítésére az idén 500 milliót fordítanak, de még 2009-ben szeretnék elkezdeni a kivitelezési munkálatokat is a volt katonai repülőbázis toronyépületének a felújításával. Jövőre a kifutópálya felújítását végzik el, illetve a fénytechnikát és az irányítórendszert teremtik meg, valamint megépítik az utasterminált – tájékoztatott a cég képviselője. A 445 hektáros egykori katonai repülőtér vételára 1,2 milliárd forint volt, de az utóbbi húsz hónapban több százmillió forintot költöttek még tervdokumentációkra, szakértői munkákra, engedélyeztetési eljárásokra. A közeli Balatonalmádi lakosai a leszállópálya “elforgatását” kérik, mert szerintük a gépek a város felett alacsony magasságban és nagy zajhatással szállnak majd le. A képviselő úgy véli, az almádiaknak 90 százalékban “megalapozatlanok a félelmei, kifogásai”.

Az engedélyezés azonban csúszik, a múlt héten például úgy döntött a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, hogy nem adható ki előzetes környezetvédelmi engedély; ehhez kellett volna egyebek között Siófok hozzájárulása is, de az önkormányzat megtagadta ezt. “A Balaton kiemelt üdülőövezet, nem logisztikai bázis” – érvelt Balázs Árpád polgármester.

Egyelőre semmi jele az építkezés elindulásának a Budapest és a Balaton között félúton lévő – a beruházó szerint Ferihegy alternatívájaként is üzemeltethető – börgöndi repülőtéren (Alba Airport) és környékén. A személyforgalom mellett igen jelentős logisztikai bázis is létrejönne, a közeli M7-es autópálya gyors eljuttatást tesz lehetővé Budapest, a Balaton és Nyugat-Magyarország felé. A néhány éve, a terület megszerzésekor becsült több mint tizenötmilliárd forintos beruházást környezetvédelmi akciók hátráltatták.

“Az Alba Airport esetében a kitűzött célok nem változtak meg, annál inkább a hazai és nemzetközi gazdasági környezet, amely befolyásolja az ütemezést. Az Alba Airport az egyetlen a jelenleg épülő vagy tervezett vidéki repterek közül, amelynek jogerős létesítési engedélye van, és ez elengedhetetlen feltétel a repülőterek építkezésének megindításához” – emlékeztetett Stalmayer Róbert, a magyar tulajdonú Biggeorge’s-NV Zrt.-hez tartozó Alba Airport Kft. ügyvezetője. Tájékoztatása szerint a fejlesztő változatlan lendülettel végzi a projekt előkészítését, folynak a tervezési, engedélyezési munkálatok, valamint a potenciális partnerekkel való megállapodások előkészítése.