Lesz magyar Dallas

Annyi beruházást terveznek Százhalombattán, hogy csak győzzük feljegyezni. Még az ingatlanárak is meglódulhatnak. Nagyot álmodott a százhalombattai önkormányzat. A most módosított, igen ambiciózus városfejlesztési dokumentumból olyan kép rajzolódik ki, amely egy magyar Dallast vetít előre.

Közvetlen csatlakozást építhetnek ki a hatos úthoz, létesülhet egy új dunai híd, illetve a Téglagyári-völgy hasznosítását és összekapcsolását egy kikötővel tennék lehetővé.

E fejlesztések révén Százhalombatta várhatóan maga mögött hagyhatja zsákszerű elzártságát, új munkahelyek létesülnének, fellendülnének a vállalkozások, nőne a szolgáltatások köre, illetve a helyi adóbevétel, emelkednének az ingatlanárak – reménykedett a távirati irodának nyilatkozó Vezér Mihály független polgármester. Az úthálózat kiépítésével párhuzamosan tervezik az úgynevezett Téglagyári- völgy turisztikai célú hasznosítását is. Egyes elképzelések szerint egy új kikötőből is megközelíthető kalandparkot alakíthatnának itt ki. A nagyszabású beruházások megkezdése a jövő év közepére- végére várható.

A helyi képviselő-testület nemrégiben megadott „zöld jelzésére” azért is volt szükség, mert a százhalombattai Temperált vizű Halszaporító és Kereskedelmi Kft. (TEHAG) új tulajdonosi köre olyan nagyszabású logisztikai, kereskedelmi központ kiépítését tervezi, ehhez a városfejlesztési terveknek is igazodniuk kell – tette hozzá.

A kft. új tulajdonosai a tervek szerint közvetlen csatlakozást építenek ki a város és a 6-os út között, így a kereskedelmi fejlesztések nyomán megnövekedett forgalmat az új csomópont felé terelik. A polgármester szerint a megépülő új útvonal segít abban, hogy a hosszú távú európai közlekedésfejlesztési terv részét képező – az Észak- Európát az Adriával összekötő – úgynevezett C4-es korridort is „kihasználva” lendületes fejlődésnek induljon a város. Magyarázatképpen megjegyezte: ha Magyarország csatlakozik a C4-hez – melynek része lesz az M6-osba befutó M11-es autópálya-, 4-5 éven belül megépülhet egy új Duna híd az erőmű és a város között – idézte a vezetőt az MTI.

Százhalombatta akár hollywoodi sikertörténet is írhat: a kis magyar Dallas évtizedek óta élvezi a legnagyobb magyar vállalat letelepedésének előnyeit. Budapest közelsége ellenére sem vándorolt el a lakosság, sőt, ott boldogul. Üzletközpontok, kulturális-és sport intézmények nyíltak, fejlődik az infrastruktúra. Augusztus elejére elkészült a város egyik legnagyobb útfelújítási projektje, és hamarosan az ünnepélyes átadásra is sor kerül. A három városrészt összekötő Damjanich út teljes rekonstrukciójáról még 2007-ben döntött a képviselő-testület. A közel három kilométeres út gát és Tesco körforgalom közötti, 930 méteres szakasza újult meg az első, most befejeződött ütemben. A város egyes részein lehetséges további ipari célú ingatlanhasznosítás. Akár feldolgozóipari cégek is odatelepülhetnének, a vízi szállítási lehetőségeket ezek is kihasználhatnák.   

Magyarországon egyelőre nem használják ki a Dunát, noha kiválóak a lehetőségek. A logisztika egyelőre cs a Győrhöz közeli Gönyűnél és a csepeli szabadkikötőnél fejlődik. Távolabb a fővárostól, de még a folyóhoz közel, például a komáromi ipari körzetben több odatelepült világcég miatt felértékelődtek a csarnokok, illetve az ezek építésére alkalmas telkek. A válság egyelőre lefékezte e cégek helyi bővülését és újabb beszállítók betelepülését, de középtávon az ottani ipari ingatlanpiac lassú növekedésére lehet számítani. Győr határában is volt egy kikötőfejlesztés, fontos átrakót építettek, így a nagyvárosból a Dunántúl környező kistérségeibe is eljuthatnak azok a szállítmányok, amelyek vízen érkeztek. A nagyvárosban volt-van egy igazi vízparti nagy projekt is: az Engel által megkezdett, de félbe hagyott Városrét. Több ezer lakást kellett volna építeni, de ebből csak néhány száz lett kész, a fejlesztő ugyanis nem bírta a válságot és kivonult onnan.