Kivárnak az autóutak menti befektetők
Egyelőre nem pezseg az új építésű autóutak és autópályák környezetében a logisztikai, termelői célú ingatlanvásárlás, bérlés. Mezőkövesden új telephelyre költöztetnék át az ipari park egy részét, Kisteleken az érdeklődési szintig jutottak a leendő befektetők, míg Szegeden az autóút közelébe költöznek át a vállalkozások.
Mezőkövesden egy háromhektárnyi ingatlant kíván értékesíteni az önkormányzat az ipari park mellett, ahol kereskedelmi és szolgáltatási célú vállalkozások letelepedését látnák a legszívesebben. Vinter Szilárd, a város ipari parkjának ügyintézője arról számol be, hogy eddig sorra visszaléptek az érdeklődők a nyugati elkerülő út és a régi M3-as által felkínált terület benépesítésétől, annak ellenére, hogy teljes kommunális ellátottság fogadná őket.
Aki csak a térképre bökve tekint Mezőkövesdre, szembetűnhet számára a város kitűnő földrajzi fekvése. A matyóföldi főváros közel fekszik a történelmi hagyományaival és megújuló iparával méltán büszkélkedő Egerhez, illetve az M3-as út továbbépítésével kényelmesen megközelíthetővé vált Debrecenből is. Az érdeklődők figyelmét az erre vezető vasúti fővonal is felkeltette, ám ilyen adottságok is kevésnek bizonyulnak, ha a befektetőknek az önkormányzat nem tud egyéb vonzó kedvezményt, illetve területfejlesztést nyújtani.
Vinter Szilárd szerint évek óta keresik a fejlődés lehetőségeit. Megoldásnak tűnik, hogy a városban jelenleg szétszóródva, illetve az autópálya mentén működő ipari tevékenységet űző vállalkozásokat áttelepítenék erre a három hektáros területre, amely szervesen fejlődhetne tovább a régi ipari parkkal együtt. A benépesítéshez szükséges forrásokat leginkább pályázati úton szeretnék megszerezni.
Elemzők rámutatnak, Mezőkövesden a térség átlagához képest mindig magasabb árak mellett cseréltek gazdát az ingatlanok. Sokan számítottak ennek a jelenségnek az erősödésére, ám az autóút közelsége érdekes módon egyelőre nem hat ösztönzően az ingatlanok áraira. A kialakult helyzetet azzal magyarázzák az itteniek, hogy kivárnak a befektetők, akik így megragadtak az érdeklődések szintjén.
Bozsányi Ilona, Kistelek polgármesteri hivatalának kabinetirodájának munkatársa szerint az utóbbi hónapokban felerősödött a befektetők érdeklődése a kisváros ipari parkja iránt, ahol egy jelentős zöldterület még beépíthető. Az egy éve megnyitott ipari parkban elsősorban raktárcsarnokokat, a város egyéb részein pedig felvásárolható, beépíthető területeket keresnek az érdeklődők. A jelentkezők raktárigényei meglehetősen eltérőek, akad, aki 200 négyzetméternyit keres, mások a 2000 négyzetméter felettit keresik. Mivel a parkon belül kevés az egybefüggő, nagy ingatlanok száma, emiatt a város nem zárkózik el jelentős értékű, más területekre szemet vető befektetői szándéktól sem. Cél, hogy felkínálják az M5-ös autóút által teremtett fejlesztési lehetőségeket, amely várhatóan serkenti a térség agráriparát, kertészeti vállalkozásait, illetve a környék településeinek arculatába illeszthető ipari tevékenységeket. Bozsányi Ilona rámutat, a fiatal kisteleki ipari park fejlődését gyorsítaná, ha találnának ehhez egy jelentős erőt képviselő befektetőt. A vállalkozások közvetítésében a kezdettől fogva támaszkodnak az ITDH szolgáltatásaira, illetve a park menedzsmentje végzi az ipari park bemutatását a városba érkező befektetők, ingatlanfejlesztők előtt.
Az országhatárig elvezető M5-ös autópálya régi vágya volt a szegedieknek, ettől is várták a térség vállalkozásainak fejlődését, versenyképességük erősödését. „Olyan nagyon egyelőre nem érezzük az autópályától remélt gazdasági pezsgést” – mondja Árvai István, a KÉSZ Közép-Európai Építő és Szerelő Kft. pr-igazgatója. „A KÉSZ, mint építőipari vállalkozás számos befektetésben érdekelt a térségben, illetve határainkon túl. Az autópálya elkészültével sem a kecskeméti, sem a szegedi ipari park nem pörgött fel. Igaz, a kecskeméti régóta jól prosperál, míg az autópálya kijárathoz közel fekvő szegedi új ipari park mostanában népesül be, ahol városi beruházás keretében megnyílt a logisztikai központ. Jórészt a város túloldaláról költöztek/költöznek át új telephelyükre a vállalkozások.”
A térségben jelentősen nem szaporodtak a zöldmezős beruházások sem. Szegeden főleg kereskedelmi cégek jelentek meg, üzletnyitási szándékaikat a város lakosságának igényei vezérlik. Az igazán várt termelő beruházásokról azonban keveset hallani. Hasonló trendekről, fejlesztésekről szólnak a Kecskemétről és a környékéről érkező hírek is. Kiskunfélegyháza mellett létesült az előző években egy kisebb termelő beruházás, egy francia trapézlemezgyártó cég hozott létre zöldmezősen gyártócsarnokot és telephelyet. Az M5-höz közeli Kunszállás határában pedig egy minőségi őrleményeket, lisztet előállító malom épült német beruházásban. Tavaly ismét bővítette raktárbázisát kecskeméti a Bertrans, mások befektetéseiről egyelőre nem hallani. Árvai István ellenben arról tájékoztatta szerkesztősségünket, hogy a KÉSZ Ukrajna és Románia több városában jelentős építkezésekbe kezdett. A Jabil Circuit számára Rozovkán kulcsrakész ipari üzemet, raktárt készítenek összesen 25 ezer négyzetméteren, míg Ungváron a Flextronics számára építenek egy 26 ezres gyárat. Kijevben pedig egy 6 ezer és egy 8 ezer négyzetméteres klasszikus raktárcsarnok felállítását végzik.
„A kilencvenes évek második felében nálunk is tapasztalt ipari boom ismétlődik meg, ezúttal Ukrajnában és Romániában” – állítja Árvai István. „Ukrajnát az olcsó és a nagy tömegben foglalkoztatható munkaerő, továbbá a piac újdonsága és nagysága teszi vonzóvá a befektetők számára.”
A KÉSZ emberei Romániát szinte behálózva, Erdélytől a Fekete tengerig több településen dolgoznak. Kolozsvár után hamarosan Bukarestben nyitják meg újabb képviseleti irodájukat. A magyar cég munkáját dicséri, hogy egyszerre számos összeszerelő és gyártó üzemet épít több helyszínen, továbbá többek közt egy csarnokot és raktárt készít egy hajóalkatrészek gyártását végző cég, illetve egy könnyűipari gyár számára. A KÉSZ készíti el a Profi áruházlánc négy új áruházát, miként a magyar vállalkozáshoz kötődik annak a négy autószalonnak az átadása is, amelyet a közeljövőben nyit a Skoda, a Volswagen, az Opel és a Chrysler.