Képpel jobban kel el
Látványosan segítheti a művészet az ingatlan-eladókat: erre jöttek rá az ágazat amerikai szakértői, akik egyre gyakrabban dekorálják nívós képpel a bemutatott lakásokat, házakat.
Júliusban az új lakások forgalma 4,3, a használtaké 4,1 százalékkal csökkent az Egyesült Államokban. Ebben a helyzetben valóságos művészet az eladás, de kitűnt: művészi képekkel jobban meg.
New York-ban és az Egyesült Államok nyugati partvidékén egyre divatosabb a “staging”, vagyis az, hogy az eladásra kínált ingatlanokat festményekkel, műtárgyakkal teszik vonzóvá. A neves művészek falon lógó képei azonban nem képezik az ingatlan részét: az ügynökök csak bérelik őket addig, amíg a lakás el nem kel.
“Olyan lakásokra, amelyekre hosszú időn át hiába kerestünk vevőt, számos ajánlat érkezett, mihelyt művészi alkotásokkal mutattuk be őket” – mondta el az AFP-nek Jan Sewell seattle-i lakásügynök, aki az “eladási berendezés”, a staging szakértője.
A műértő hölgy a seattle-i szépművészeti múzeum eladási- és bérbeadó részlegéből szerzi be a festményeket. A Seattle Museum of Art évi egymillió dolláros(217 millió forint) forgalmának 20 százaléka ered abból, hogy helyi kortárs művészek festményeit adja bérbe el- és kiadó lakásokba.Angela di Bello, a hasonló célra képeket kölcsönző New York-iAgora galéria igazgatója rámutatott: “Amikor valaki olyan szobába lép be, ahol jelen van a művészet, a tér személyessé válik. Olyan szenvedélyt és izgalmat kelt a műtárgy, hogy az emberek könnyebben mondanak igent. Ha ilyesmit nem lát, inkább mond nemet a vevő”. Persze vigyázni kell az egyensúlyra: “El kell kerülni, hogy a vevő a lakás helyett a műtárgyba szeressen bele és végül azt vigye haza”.
A művészetet segítségül hívó ügynökök általában három hónapra bérlik a művet – rendszerint egy kortárs művész absztrakt képét -,tényleges árának 3 százalékáért. Egy kép ára ritkán haladja meg a 20ezer dollárt, így a bérleti díj 50 és 600 dollár között mozog.
Egyelőre főleg a luxuslakásoknál alkalmazzák ezt a módszert, deegyre több olcsóbb ingatlannál is bevezetik.
Persze másfajta ösztönzők is léteznek: egyes lakásokhoz ingyen kandallót, parkettát, házakhoz medencét, utazást, vagy a legdrágább ingatlanokhoz akár gépkocsit is ajánlanak.
Különösen olyan körülmények között, amikor eladni őket mindenképpen valóságos művészet.