Debreceni villamostender – végre vége?

Több, mint két év után végre pont kerülhet a debreceni villamosbeszerzés végére – hamarosan eredményt hirdetnek a hatodik tenderen – írja az Indóház online.

A történet még 2008 decemberében kezdődött, amikor Debrecen – a hazai városok között elsőként – elnyerte az Európai Unió támogatását a második villamosvonalának megépítésére, ami a tervek szerint a két legforgalmasabb autóbuszviszonylatot váltaná ki, illetve további átalakításokat vonzana magával a város tömegközlekedési hálózatában is. A 18 jármű beszerzésére vonatkozó tendert hamarosan kiírták, erre négy cég nyújtotta be az ajánlatát: az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Skoda. Utobbi társaság a referenciakövetelmény miatt (az elképzelések szerint a villamosoknak 100 százalékban alacsonypadlósoknak kellett volna lenniük) a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, ahol viszont elutasították a kérését.

A történet itt tehát rögtön véget is érhetett volna, ennek ellenére mégsem született nyertes: a pályázatot visszavonták, és újat írtak ki, immár módosított (valamennyivel engedékenyebb) feltételekkel: minimum 70 százalékban alacsonypadlós járműveket kértek, a referenciaként pedig legalább 15 , minimum 70 százalékban alacsonypadlós jármű gyártását és karbantartását kellett felmutatni. Erre a pályázatra már csak a CAF és a Stadler jelentkezett, de megint le kellett fújni a tendert, ezúttal ugyanis az árfolyamváltozások miatt mindkét gyártó jóval magasabb árat ajánlott, mint amit a városvezetők elképzeltek (9 milliárd helyett 14 illetve 21 milliárd forint).

A harmadik kiíráson csak egy lényeges pontban változtattak: az ajánlatokat már Euróban kellett benyújtani; itt csak a Stadler indult, de az általuk ajánlott, csaknem 800 milliós kocsinkénti vételár továbbra is drágának találtatott.

A negyedik kör rekordot döntött az indulók számát illetően: a „rutinos versenyzők” (Skoda, CAF, Stadler) mellett a Koncar és az AnsaldoBreda is ringbe szállt. A két új pályázót azonban kizárták (előbbit a bankgaranciák formai okai miatt, utóbbit pedig azért, mert partnerét, a VJSZ-t egyszerre tüntette fel alvállalkozóként és erőforrás biztosítóként is) – ők a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordultak, sőt, csatlakozott hozzájuk a Stadler is. A svájci cég azt nehezményezte, hogy a nyertesnek kikiáltott CAF pályázatában az ajtósávokra jutó utasszám nem felel meg az előírásoknak.

Az illetékesek úgy döntöttek, hogy kiírják az ötödik tendert is, amin már 100 százalékban alacsonypadlós villamosokat kértek, és jelentősebb mértékben változott a referenciára vonatkozó előírás is: az utóbbi három évben gyártott 15 villamos közül legalább ötnek normálnyomtávúnak, és ötnek kétirányú, kétoldaliajtósnak kellett lennie (ez persze lehetett ugyanaz az öt jármű). Az értékelésnél a korábbi 17 pontot hétre redukálták, és nagyobb súlyszámot kapott a megajánlott ár is. Végül ismételten csak két cég pályázott; a CAF és az AnsaldoBreda, ahol szoros versenyben ugyan, de az utóbbi cég győzött, a vesztes pedig – mondhatni menetrend szerint – a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, ahol azt a döntést hozták, hogy a kiírás műszaki tartalma nem volt egyértelmű, így ismételten új tendert kellett kiírni.

A jelenlegi, remélhetőleg utolsó tenderen a siker érdekében egyszerűsítették az alkalmassági feltételeket, az értékelési szempontokat és módszereket, továbbá szűkítették a beadandó dokumentumok körét is. Talán ennek köszönhető, hogy ismét rekordmennyiségű ajánlat érkezett, hat cég is fantáziát látott a dologban: az AnsaldoBreda, a CAF, a Skoda (amelynek partnere a Ganz lenne), a Astra, a Solaris és a Stadler.

Hamarosan tehát lezárulhat végre a csaknem három éve tartó szappanopera, amelyre eddig mintegy 6,6 millió forint bírságot és igazgatási szolgáltatási díjat fizetett ki a debreceni önkormányzat és a DKV. Ha esetleg megint nem születne nyertes, az igen komoly bajt jelente, hiszen egy újabb pályázat kiírásával – az uniós támogatás felhasználására kitűzött dátum közelgése miatt – az egész projekt veszélybe sodródhat. Mindenesetre a napokban elkezdődött a pálya építése is.