Buszgarázsok privatizálásával spórolna a BKV

A Népszava birtokába került belső anyag szerint gazdaságossági szempontból racionális lenne, ha a BKV komplett telephelyeket és ellátási körzeteket privatizálna.

Gazdaságossági szempontból a jelenlegi járatszintű alvállalkozói üzemeltetésnél jobban megérné, ha a BKV komplett telephelyeket illetve autóbuszos ellátási körzeteket “privatizálna” – derül ki a Népszava birtokába került belső szakértői anyagból, amelyről azonban várhatóan csak a tulajdonos önkormányzat következő vezetése dönt.

A lap szerint a BKV csaknem kéttucatnyi autóbusz-vonalát működtetik alvállalkozók, ezek a vállalkozók biztosítják a BKV-s átlagnál jóval korszerűbb járműveket és a sofőröket, felelnek a karbantartásért és a javításért, míg a viteldíjbevételből “futásteljesítményként” kapnak vissza.

Tavaly ez átlagosan 518 forint volt egy járműnél, utassal megtett kilométerenként. Ezzel szemben a BKV saját üzemeltetésű buszainak fajlagos költsége 2009-ben 595 forint volt – írja a lap. Ha a BKV-nál az alvállalkozóhoz hasonlóan az üzemeltetés mellett csak a karbantartás és a telephely költségeivel korrigált árat nézzük, az már csak 456 forint kilométerenként.

Mivel a BKV önköltségének mintegy 40 százaléka az állandó – javarészt a telephelyek és karbantartóbázisok fenntartásából származó – költség, a szakértői anyag ezek leépítését, ezzel együtt pedig “a komplett telephely és ellátási körzetére vonatkozó szolgáltatáskisorolást” veti fel. Érdemi megtakarítás ugyanis abból nem adódik, ha egy több tucat vonalat kiszolgáló telephely esetében mindössze néhány buszjáratot adnak alvállalkozásba, hiszen az állandó költségek ezzel alig csökkennek. – olvasható a Népszavában.