Bevásárlóközpont-építési láz Európában
Példátlan mértékű, mintegy 11,9 millió négyzetméternyi bevásárlóközpont épül ma Európában, 50 százalékkal több, mint 2012-ben – derül ki a CBRE kutatási adataiból.
A bevásárlóközpont-fejlesztések leginkább a felzárkózó piacokra koncentrálódnak, 74 százalékuk Európa keleti felére esik. A tavalyi évhez hasonlóan Törökország a legaktívabb 3,7 millió négyzetméterrel. Isztambulban ma 37 bevásárlóközpont épül, amelyek közül a legnagyobb az Axis Eyüp AVM 150 ezer négyzetméter bruttó bérbeadható területtel és a 137 ezer négyzetméteres Yeni Istanbul. „Összehasonlításul a Westend 49 ezer négyzetméter, a legnyagobb hazai központ, az Arena Plaza is „csak” 66 ezer m2. Ugyanakkor Budapestnek nincs miért szégyenkeznie, Közép-Európában ez a méret is nagynak számít, 100.000 m2 feletti gigaközpontok itt nem épülnek.” – tette hozzá BorbélyGábor, a CBRE budapesti kutatásért és tanácsadásért felelős vezetője.
Európa második legaktívabb piaca az orosz 2,8 millió négyzetméterrel. Törökországhoz hasonlóan az orosz kiskereskedelmi piac is alacsony bázisról indul, és a gyors gazdasági növekedés illetve a háztartások bővülő jövedelme révén van hová nőnie. Az orosz fejlesztések Moszkvában összpontosulnak, ahol 1,4 millió négyzetméternyi új központ nyílik meg a következő két-három évben.
Még jelentős építkezéseknek ad otthont Ukrajna (790 ezer m2), Lengyelország (750 ezer m2), Olaszország (665 ezer m2) és Franciaország (648 ezer m2). Olaszországban mindazonáltal a fejlesztési aktivitás lanyhul, ami az építkezések lassulásán is látszik, illetve 2013 első felében nem is nyílt új bevásárlóközpont az országban. Ukrajnában viszont a fejlesztés alatt álló terület eléri a jelenlegi állomány 38 százalékát.
Európa-szerte mintegy 100, összesen 3,4 millió négyzetméternyi új bevásárlóközpont nyitott meg 2012-ben, Spanyolországgal és Törökországgal az élen, és csupán 9 százalékot tett ki a meglévő ingatlanok bővítése. A legjelentősebb bevásárlóközpontok között kiemelkedik a spanyolországi Puerto Venecia és a törökországi Megamall. 2013-ban már 1,5 millió négyzetmétert adtak át, aminek 60 százaléka Törökországban található.
“Míg a török és az orosz piac tényleg elképesztő tempóban fejlődik, Spanyolország és Ukrajna „előkelő” helyezése ezen a ranglistán más okokra vezethető vissza. Nagyon sok projekt, amit még a válság előtt kezdtek el, most szerez újra finanszírozást, és kerül átadásra. Ezekben az országokban érdekes módon a felduzzadt új állomány kevésbé a növekedést, mint inkább a válság elhúzódását tükrözi.”, elemezte a helyzetet Borbély.