Beszéljünk a székről!
A Design Hét Budapest irodisták számára legrelevánsabb programján, az Europa Design első Design Workshop Reggelin érdekes információkat tudhattak meg a résztvevők az egyik legjelentősebb használati tárgyunkról, a székről. Ezek közül hoztunk el néhány kérdést és – ha valakinek egyből nem ugrana be – a választ is.
Megfelel-e az ülőbútor annak a célnak, amire használják?
Rex-Kiss Béla építész designtörténeti példákkal ecsetelte forma és funkció alkalmankénti disszonanciáját: a Knósszoszi Palota trónja például eszmei tartalommal bírt: státuszt, hatalmat fejezett ki, ami az ülőfunkció kárára ment: merev testtartást eredményezett. Az amfiteátrum kőpadsora sem a kényelméről híres, ahogy I. Dagobert Frank király bronz trónja sem.
Miért ült a sátrában is nyergen Napóleon?
A nyereg formája maximálisan figyelembe veszi a ló és lovas kapcsolatát és maximális komfortot nyújt, kiszolgálta a funkciót: „lovon aludtak, hadakoztak, ettek-ittak, még lányrablás is történt nyeregből!” – a korabeli székből.
Mikor okoz derékfájdalmakat egy szék?
A Nyírbátori templom gazdagon formált, de hatásosan derékfájdalmat okozó fa széksoráról is, ahogy egy Makovecz-ház berendezéséről megállapította: az épület megformáltságához illeszkedő szellemiséget közvetít, a Mackintosh – étkezőszékek túldimenzionált háttámláiban a 19. századi ember társadalomi eszményeinek jelölését érti.
Miért kényelmetlen a kávéházi szék?
A híres Thonet-székek – melyek az első, sorozatgyártott, hajlított rúdfa elemekből álló ülőbútorok azért kényelmetlenek, mert eredetileg párnázott székként rendelték meg őket, de végül anélkül, fa kerettel és háttámlával kerültek forgalomba – így hosszabb használat esetén kényelmetlenek. Meglepő, vagy sem, épp ezért alkalmazzák szívesen – és tudatosan -, kávéházakban, hogy minél gyorsabban cserélődjenek a vendégek.
Miért ergonomikus az irodai szék?
Irodai székek esetén fontos az ergonómiai szempontok figyelembevétele, az emberi anatómiára épülő tervezés, amikor a felhasználó számára leginkább megfelelő bútor, tárgy tervezése a cél – ilyen az 1994 óta gyártott, Aeron irodai szék, melyet három méretben gyártanak, hogy minél jobban kiszolgálja a testmagasságból eredő eltéréseket.
Mi zümmög a színházi szék alatt?
„Mit tehet a tervező? Milyen módszerekkel lehet a tervezőnek az esztétikai tartalmat növelni? Hol lehetnek azok az eszközök, ahol megtakarításokat lehet javasolni, hogy a fontosabb, műszaki intelligenciát igénylő széknél nagyobb megtakarítást okozzon?”
A spanyol FIGUERAS fejlesztőivel, Jean Nouvel kifejezetten a tervezett épülethez tervezte a szék formáját – mesélte Rex-Kiss Béla -, melyet kis szériában de high tech minőségben gyártanak, és számos egyedi műszaki megoldásokat tartalmaz: a színházi szék olykor a padlózati légbefúvót is a talpszerkezetébe integrálja.
forrás: Europa Design