Alulfinanszírozottság és stratégiahiány. MÁV.

A MÁV gondjai a vasúti személyszállítás és infrastruktúra alulfinanszírozásából, illetve a konszenzuson alapuló stratégia hiányából adódnak – hangsúlyozta Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden, az Országgyűlés MÁV-Zrt. vizsgálóbizottsága ülésén.

Szarvas Ferenc szólt arról, hogy az európai uniós irányelveknek megfelelően az integrált vasútról le kellett választani az infrastruktúrát és az operációs tevékenységet. Ennek megfelelően kívánta a MÁV külön szervezni az árufuvarozást, a személyszállítást és az infrastruktúrát. Ez utóbbi végül még mindig a MÁV Zrt. keretében működik.
További gondként említette az elnök-vezérigazgató, hogy nincs összhang a MÁV és a földhivatal ingatlan-nyilvántartása között. A probléma érzékeltetésére kérdésre válaszolva elmondta, hogy 19 ezer tulajdoni bejegyzéssel rendelkezik a MÁV-csoport, ezek között sok a tisztázatlan tulajdoni viszony.

Szarvas Ferenc szólt arról, hogy jelenleg a vasút a költségvetéshez a MÁV-START Zrt.-vel kötött közszolgáltatási szerződéssel kapcsolódik. Szükséges a pályavasút finanszírozására is közszolgáltatási szerződést kötni, és szerinte ezt 2011-ben alá is lehetne írni.
Helyesnek nevezte a 2007-2013. évekre az uniós forrásokból vasúti pályafelújításra tett lépéseket, de felhívta a figyelmet arra, hogy a 2014. utáni uniós költségvetési ciklusra jobban előkészített projektekkel kell rendelkezni.

A magasabb vasúti szolgáltatási színvonal nyújtásához szükséges modernizáció szükségességéről beszélve Szarvas Ferenc egyebek között jelezte: az eszközpark átlagéletkora 33 év az optimális 15-20 év helyett.

Képviselői kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc úgy fogalmazott: a közpénzek kezelése a MÁV-nál nem annyira drámai, mint amilyennek kívülről látszik.
A MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatos kérdésre közölte, hogy nem feladata értékelni, de jelezte: 200 milliárd forintnál nagyobb lenne a MÁV Zrt. adóssága, ha a bevételből nem fordítottak volna működésre, tőkepótlásra.

Kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc kijelentette: a mellékvonalak bezárása alig jelentett költségmegtakarítást a MÁV-nak, hiszen a kiadások 85 százalékát a pályafenntartással kapcsolatos fix összegek jelentik.