Államosítják a BKV-t?

A Népszabadság arról ír, hogy a BKV megmentése érdekében a kormány a befagyasztott támogatások folyósítása helyett a hatályos jogszabályok szerint más utat is választhat: államosíthatná is a közlekedési társaságot, emellett akár polgári védelmi szolgálatra kötelezhetné a sofőröket, illetve a járművek karbantartását végző személyeket.

A napilap cikke felidézi, hogy egy tavaly elfogadott alkotmánymódosítás alapján “helyi önkormányzati tulajdonnak az állam vagy helyi önkormányzat részére történő átadásáról törvény rendelkezhet”. Ennek alapján államosították a megyei önkormányzatok szinte valamennyi, illetve Esztergom város egyes intézményeit. Semmi nem akadályozhatja meg tehát a kormányt abban, hogy a főváros tulajdonában levő közlekedési céget is egyszerűen állami kézbe vegye. Ezzel persze a BKV üzemeltetésével kapcsolatos összes kockázatot – és a hitelállományt is – a nyakába venné, de a megyék és Esztergom esetében a kabinet ugyanezt vállalta.

A cikk szerint a kormány a BKV esetleges csődje esetén ugyanakkor akár veszélyhelyzetet is hirdethet, hiszen a fővárosi közösségi közlekedés leállása “olyan állapot vagy helyzet, amely emberek életét, egészségét, anyagi értékeiket, a lakosság alapvető ellátását (…) olyan módon vagy mértékben veszélyezteti, károsítja”, amely rendkívüli intézkedéseket követelhet meg. Ebben az esetben pedig a katasztrófavédelmi törvény szerint a “gazdálkodó szervezet működése rendeletben (…) a magyar állam felügyelete alá vonható”. Vagyis átmenetileg e rendelkezés alapján is államosíthatnák a BKV-t. Emellett polgári védelmi szolgálatra kötelezhetnék a buszsofőröket, illetve a járművek karbantartását végző személyeket, akik így a sztrájkjogukat sem gyakorolhatnák.